Drottning Cherstes stora bass-viol; Börje Ljungkvist; 2007

Drottning Cherstes stora bass-viol Upplaga 1

av Börje Ljungkvist
Boken handlar om Kungliga Operans kontrabas signerad år 1597 av Paolo Maggini, som levde och arbetade i Brescia, Italien 1580-1632. Det unika med instrumentet är att det fortfarande brukas av förste solobasisten i Kungliga Hovkapellet. Under arbetet med min tidigare bok, Kungliga Operans kontrabasar och basister (2001) besökte jag Musikmuseet i Stockholm som hade en utställning med rubriken ”om instrumenten kunde tala”. Där fick jag idén att låta Maggininbasen berätta sin historia från sin födelse 1597 till millenniet 2000.
Boken handlar om Kungliga Operans kontrabas signerad år 1597 av Paolo Maggini, som levde och arbetade i Brescia, Italien 1580-1632. Det unika med instrumentet är att det fortfarande brukas av förste solobasisten i Kungliga Hovkapellet. Under arbetet med min tidigare bok, Kungliga Operans kontrabasar och basister (2001) besökte jag Musikmuseet i Stockholm som hade en utställning med rubriken ”om instrumenten kunde tala”. Där fick jag idén att låta Maggininbasen berätta sin historia från sin födelse 1597 till millenniet 2000.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2007
ISBN: 9789185285785
Förlag: Recito
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 54 st
Boken handlar om Kungliga Operans kontrabas signerad år 1597 av Paolo Maggini, som levde och arbetade i Brescia, Italien 1580-1632. Det unika med instrumentet är att det fortfarande brukas av förste solobasisten i Kungliga Hovkapellet. Under arbetet med min tidigare bok, Kungliga Operans kontrabasar och basister (2001) besökte jag Musikmuseet i Stockholm som hade en utställning med rubriken ”om instrumenten kunde tala”. Där fick jag idén att låta Maggininbasen berätta sin historia från sin födelse 1597 till millenniet 2000.
Boken handlar om Kungliga Operans kontrabas signerad år 1597 av Paolo Maggini, som levde och arbetade i Brescia, Italien 1580-1632. Det unika med instrumentet är att det fortfarande brukas av förste solobasisten i Kungliga Hovkapellet. Under arbetet med min tidigare bok, Kungliga Operans kontrabasar och basister (2001) besökte jag Musikmuseet i Stockholm som hade en utställning med rubriken ”om instrumenten kunde tala”. Där fick jag idén att låta Maggininbasen berätta sin historia från sin födelse 1597 till millenniet 2000.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)