Drömmen om Alexandria : den digitala distributionens dilemma Upplaga 1
Digitaliseringen bär på ett löfte om tillväxt, jobb och kultur till alla, men ironiskt nog är det i stora stycken den gamla analoga ekonomin som finansierar den digitala. Med tillgänglighet och gratis som ledord har internet gjort populärkulturen ännu mer populär, men att betala kostnaden för att skapa nytt material faller fortfarande på de gamla analoga systemen i hög grad. Tidningarnas innehåll är gratis på nätet och betalas av papperet, musikens inkomster ska komma från konserter och försäljning av t-shirts, vi betalar glatt 700 kronor för ett Xbox-spel i en ask men i telefonen ska det helst vara gratis. Nättjänsterna är dåliga på att dela med sig av intäkterna till dem som skapat innehållet. Men den gratis råvaran är inte outsinlig. I takt med den digitala ekonomins framgång utarmas de analoga system som subventionerar de digitala. Man kan kalla det kannibalism. Så kan det inte fortsätta. Det är den digitala distributionens dilemma. PER STRÖMBÄCK (f. 1973) har sin bakgrund inom dataspel. Sedan mitten av nittiotalet har han verkat som spelutvecklare, -förläggare och representant för branschens organisationer i frågor som export, kompetens och kulturell acceptans. Per är också redaktör för Netopia forum för digitala samhällsfrågor, som syftar till att utveckla samtalet om digitaliseringen. "Genom att vara merpersonlig än polemisk förklarar Per Strömbäck varför alla i dag inte är digitala vinnare. Den digitala kampen är nu inte över men Strömbäck visar i sin bok att den mognat." Pelle Snickars, Forskningschef, Kungliga Biblioteket
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2013
ISBN: 9789175669571
Förlag: Timbro
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 125 st
Digitaliseringen bär på ett löfte om tillväxt, jobb och kultur till alla, men ironiskt nog är det i stora stycken den gamla analoga ekonomin som finansierar den digitala. Med tillgänglighet och gratis som ledord har internet gjort populärkulturen ännu mer populär, men att betala kostnaden för att skapa nytt material faller fortfarande på de gamla analoga systemen i hög grad. Tidningarnas innehåll är gratis på nätet och betalas av papperet, musikens inkomster ska komma från konserter och försäljning av t-shirts, vi betalar glatt 700 kronor för ett Xbox-spel i en ask men i telefonen ska det helst vara gratis. Nättjänsterna är dåliga på att dela med sig av intäkterna till dem som skapat innehållet. Men den gratis råvaran är inte outsinlig. I takt med den digitala ekonomins framgång utarmas de analoga system som subventionerar de digitala. Man kan kalla det kannibalism. Så kan det inte fortsätta. Det är den digitala distributionens dilemma. PER STRÖMBÄCK (f. 1973) har sin bakgrund inom dataspel. Sedan mitten av nittiotalet har han verkat som spelutvecklare, -förläggare och representant för branschens organisationer i frågor som export, kompetens och kulturell acceptans. Per är också redaktör för Netopia forum för digitala samhällsfrågor, som syftar till att utveckla samtalet om digitaliseringen. "Genom att vara merpersonlig än polemisk förklarar Per Strömbäck varför alla i dag inte är digitala vinnare. Den digitala kampen är nu inte över men Strömbäck visar i sin bok att den mognat." Pelle Snickars, Forskningschef, Kungliga Biblioteket
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.