Driv : historien om Nike Upplaga 1
»Vi kämpade mot konformitet, mot leda, mot meningslöst slavgöra. Vi försökte sälja något mer än en produkt en idé, en anda.« Som 24-årig sökare, direkt från handelshögskolan, lånade Phil Knight 50 dollar av sin far för att realisera sin Galna Idé: att importera bra och billiga löparskor från Japan. Första året, 1963, omsatte han 8 000 dollar hemifrån pojkrummet i Portland, Oregon. Idag är Nike ett av världens starkaste varumärken, förknippat med stjärnor som John McEnroe, Carl Lewis, Jackie Joyner-Kersee, Michael Jordan, Andre Agassi och Zlatan Ibrahimovic. Företaget omsätter svindlande 30 miljarder dollar. Här ger Phil Knight, som fram till nu varit något av en doldis, en ärlig redogörelse för modet och uppoffringarna som har krävts. Om riskerna han tagit, om alla bakslagen, men såklart även om triumferna han firat. Vi lär också känna hans första anställda, en brokig skara outsiders och udda snillen som var och en har lämnat ovärderliga bidrag till Nikes DNA. Förenade i synen på idrottens innersta väsen kom de att skapa ett varumärke som förändrade allt. DRIV är både ett enastående stycke idrotts- och affärshistoria. Var namnet på logotypen swoosh kommer ifrån? Det är ljudet den som blir omsprungen hör
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2016
ISBN: 9789188395153
Förlag: Pintxo Förlag
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 448 st
»Vi kämpade mot konformitet, mot leda, mot meningslöst slavgöra. Vi försökte sälja något mer än en produkt en idé, en anda.« Som 24-årig sökare, direkt från handelshögskolan, lånade Phil Knight 50 dollar av sin far för att realisera sin Galna Idé: att importera bra och billiga löparskor från Japan. Första året, 1963, omsatte han 8 000 dollar hemifrån pojkrummet i Portland, Oregon. Idag är Nike ett av världens starkaste varumärken, förknippat med stjärnor som John McEnroe, Carl Lewis, Jackie Joyner-Kersee, Michael Jordan, Andre Agassi och Zlatan Ibrahimovic. Företaget omsätter svindlande 30 miljarder dollar. Här ger Phil Knight, som fram till nu varit något av en doldis, en ärlig redogörelse för modet och uppoffringarna som har krävts. Om riskerna han tagit, om alla bakslagen, men såklart även om triumferna han firat. Vi lär också känna hans första anställda, en brokig skara outsiders och udda snillen som var och en har lämnat ovärderliga bidrag till Nikes DNA. Förenade i synen på idrottens innersta väsen kom de att skapa ett varumärke som förändrade allt. DRIV är både ett enastående stycke idrotts- och affärshistoria. Var namnet på logotypen swoosh kommer ifrån? Det är ljudet den som blir omsprungen hör
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.