Det stämmer! SOU 2016:66. Ökad transparens och mer lika villkor : Betänkande från Skolkostnadsutredningen; Utbildningsdepartementet; 2016

Det stämmer! SOU 2016:66. Ökad transparens och mer lika villkor : Betänkande från Skolkostnadsutredningen

av Utbildningsdepartementet
Föreslår lösningar för en ökad transparens på skolmarknaden och mer lika villkor mellan kommunala och fristående skolor. Målet är att förbättra dagens system utan att medföra stora systemförändringar.

Utredningen föreslår också ett antal förändringar i reglerna för hur kommunerna ger bidrag till fristående skolor. Dessa förslag innebär bland annat att ett nytt begrepp, strukturbelopp, införs. I strukturbeloppet ska ligga de resurser som fördelas efter barns och elevers olika behov och förutsättningar. Dessutom ska kommunerna alltid i efterhand kontrollera att de fristående skolorna fått rätt ersättning och kompensera de fristående skolorna om den utbetalade ersättningen varit för låg.

Utredningen lämnar också förslag i syfte att öka kommuners inflytande vid nyetablering av fristående skolor och för att säkerställa att antagning till fristående skolor sker enligt gällande regelverk.

Särskild utredare: Nicholas Prigorowsk.
Föreslår lösningar för en ökad transparens på skolmarknaden och mer lika villkor mellan kommunala och fristående skolor. Målet är att förbättra dagens system utan att medföra stora systemförändringar.

Utredningen föreslår också ett antal förändringar i reglerna för hur kommunerna ger bidrag till fristående skolor. Dessa förslag innebär bland annat att ett nytt begrepp, strukturbelopp, införs. I strukturbeloppet ska ligga de resurser som fördelas efter barns och elevers olika behov och förutsättningar. Dessutom ska kommunerna alltid i efterhand kontrollera att de fristående skolorna fått rätt ersättning och kompensera de fristående skolorna om den utbetalade ersättningen varit för låg.

Utredningen lämnar också förslag i syfte att öka kommuners inflytande vid nyetablering av fristående skolor och för att säkerställa att antagning till fristående skolor sker enligt gällande regelverk.

Särskild utredare: Nicholas Prigorowsk.
Utgiven: 2016
ISBN: 9789138245040
Förlag: Wolters Kluwer
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 216 st
Föreslår lösningar för en ökad transparens på skolmarknaden och mer lika villkor mellan kommunala och fristående skolor. Målet är att förbättra dagens system utan att medföra stora systemförändringar.

Utredningen föreslår också ett antal förändringar i reglerna för hur kommunerna ger bidrag till fristående skolor. Dessa förslag innebär bland annat att ett nytt begrepp, strukturbelopp, införs. I strukturbeloppet ska ligga de resurser som fördelas efter barns och elevers olika behov och förutsättningar. Dessutom ska kommunerna alltid i efterhand kontrollera att de fristående skolorna fått rätt ersättning och kompensera de fristående skolorna om den utbetalade ersättningen varit för låg.

Utredningen lämnar också förslag i syfte att öka kommuners inflytande vid nyetablering av fristående skolor och för att säkerställa att antagning till fristående skolor sker enligt gällande regelverk.

Särskild utredare: Nicholas Prigorowsk.
Föreslår lösningar för en ökad transparens på skolmarknaden och mer lika villkor mellan kommunala och fristående skolor. Målet är att förbättra dagens system utan att medföra stora systemförändringar.

Utredningen föreslår också ett antal förändringar i reglerna för hur kommunerna ger bidrag till fristående skolor. Dessa förslag innebär bland annat att ett nytt begrepp, strukturbelopp, införs. I strukturbeloppet ska ligga de resurser som fördelas efter barns och elevers olika behov och förutsättningar. Dessutom ska kommunerna alltid i efterhand kontrollera att de fristående skolorna fått rätt ersättning och kompensera de fristående skolorna om den utbetalade ersättningen varit för låg.

Utredningen lämnar också förslag i syfte att öka kommuners inflytande vid nyetablering av fristående skolor och för att säkerställa att antagning till fristående skolor sker enligt gällande regelverk.

Särskild utredare: Nicholas Prigorowsk.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)