endast ny
Det figurala och den rörliga bilden : om estetik, materialitet och medieteknologi hos Jean Epstein, Bill Viola och Artintact
Kan man tala om ett visuellt tänkande som är specifikt för rörliga bilder? Vad innebär det att en ide uppstår i bilderna? Hur kan ett visuellt uttryck förankras kroppsligt och vilken roll har de ökade möjligheterna till bildmanipulation inom nya medier? Denna avhandling försöker svara på frågor som dessa genom en studie av begreppet det figurala inom film- och konstteori i relation till tre fallstudier som behandlar filmaren och filosofen Jean Epstein, videokonstnären Bill Viola samt cd-romkonstmagasinet Artintact. Det figurala används för att nyansera och utveckla förståelsen av dessa verk i ett mediehistoriskt sammanhang samt för att spåra betydelsen av materialitet (slow motion, skiftningar i bildernas djup- och ljusstruktur, etc.) i förhållande till estetiska förskjutningar inom olika medier. På ett teoretiskt plan relateras det figurala bland annat till idéer om "haptisk visualitet" och ett möjligt "postrnedialt tillstånd". Sammantaget introducerar avhandlingen det figurala som en viktig komponent för förståelsen av vår visuella kultur Karl Hansson är filmvetare och skribent. Han har publicerat ett antal artiklar om estetik, film och nya medier i dagspress, tidskrifter och antologier. Detta är hans avhandling i filmvetenskap.
Utgiven: 2015
ISBN: 9789176098561
Förlag: Stockholm University
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 214 st
Kan man tala om ett visuellt tänkande som är specifikt för rörliga bilder? Vad innebär det att en ide uppstår i bilderna? Hur kan ett visuellt uttryck förankras kroppsligt och vilken roll har de ökade möjligheterna till bildmanipulation inom nya medier? Denna avhandling försöker svara på frågor som dessa genom en studie av begreppet det figurala inom film- och konstteori i relation till tre fallstudier som behandlar filmaren och filosofen Jean Epstein, videokonstnären Bill Viola samt cd-romkonstmagasinet Artintact. Det figurala används för att nyansera och utveckla förståelsen av dessa verk i ett mediehistoriskt sammanhang samt för att spåra betydelsen av materialitet (slow motion, skiftningar i bildernas djup- och ljusstruktur, etc.) i förhållande till estetiska förskjutningar inom olika medier. På ett teoretiskt plan relateras det figurala bland annat till idéer om "haptisk visualitet" och ett möjligt "postrnedialt tillstånd". Sammantaget introducerar avhandlingen det figurala som en viktig komponent för förståelsen av vår visuella kultur Karl Hansson är filmvetare och skribent. Han har publicerat ett antal artiklar om estetik, film och nya medier i dagspress, tidskrifter och antologier. Detta är hans avhandling i filmvetenskap.
135 kr142 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.