Det digiloga klassrummet : varierad undervisning som inkluderar; Helen Larsson; 2022
spara 22%
3 säljare

Det digiloga klassrummet : varierad undervisning som inkluderar Upplaga 1

av Helen Larsson
I Det digiloga klassrummet delar Helen Larsson med sig av sina goda erfarenheter av att arbeta med ett digilogt lärande - en genomtänkt mix av digitalt och analogt som låter alla elever vara sitt unika jag.

Det digiloga lärandet har sin grund i specialpedagogik, tydliggörande pedagogik och universell design för lärande. Med ett digilogt lärande får varje elev behålla sin unika personlighet och välja sitt eget arbetssätt. Alla elever känner sig inkluderade samtidigt som de når så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling.

I boken får du ta del av praktiska exempel på hur du kan väcka intresse och motivation, hur varierad undervisning leder till lärande och hur elever får göra val i sin kunskapsprocess.

Boken riktar sig till lärare och lärarstudenter med inriktning mot grundskolans och den anpassade grundskolans yngre åldrar.

"Lova mig en sak! Ta ett steg i taget och våga testa något nytt! Börja med ett verktyg eller ett arbetssätt som kan höj

din undervisning just nu. Med det hoppas jag att du ser nyttan med det digiloga arbetssättet på samma sätt som jag gör! För om det sker, så vet jag med säkerhet att du snart ger dig på ett andra steg också! Och ett tredje ..."

(Helen Larsson, författare)

Innehåll

KAPITEL 1 Digilogt lärande

Digilogt lärande vad innebär det?

Möjligheter med digilogt lärande

Digitala verktyg för lärande

Acceptans för olikheter och ett tillåtande klimat

Anpassad grundpedagogik

Vikten av visuellt stöd

Bildstöd

Störande visuellt buller

Störande ljud

Tydliggörande pedagogik

Sammanfattning

 

KAPITEL 2 Universell design för lärande

Från UD till UDL

Grundtanke

Utmaningar i sitt lärande

Att tänka UDL

Tre huvudprinciper

Att börja med UDL

Sammanfattning

 

KAPITEL 3 Olika sätt att skapa intresse och motivation

Om lärandefrågan Varför?

Hur intresse och motivation skapas i mitt digiloga klassrum praktiska exempel

Situationer för olika val i mitt digiloga klassrum

Sammanfattning

 

KAPITEL 4 Olika vägar till lärande

Om lärandefrågan Vad?

Olika vägar till lärande i mitt digiloga klassrum praktiska exempel

Kreativt med länkar

Förtydliga ord, begrepp och symboler

Arbeta med färgkodning

Att ge instruktioner

Ta reda på vad eleverna redan kan deras förförståelse

Hitta den röda tråden mellan olika ämnen

Sammanfattning

 

KAPITEL 5 Lärprocesser och kunskap

Om lärandefrågan Hur?

Arbetsbörda kontra vinster

Hur elever tillägnar sig och visar sin kunskap i mitt digiloga klassrum praktiska exempel

Olika sätt att tillägna sig kunskap

Olika sätt att visa sin kunskap

Verkliga mottagare

Sammanfattning

 

KAPITEL 6 It-terapi

Fallgropar, it-tabbar

Additionsstress

It-terapi för att komma igång

 

KAPITEL 7 Digitala verktyg

 

Efterord

Referenser

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
I Det digiloga klassrummet delar Helen Larsson med sig av sina goda erfarenheter av att arbeta med ett digilogt lärande - en genomtänkt mix av digitalt och analogt som låter alla elever vara sitt unika jag.

Det digiloga lärandet har sin grund i specialpedagogik, tydliggörande pedagogik och universell design för lärande. Med ett digilogt lärande får varje elev behålla sin unika personlighet och välja sitt eget arbetssätt. Alla elever känner sig inkluderade samtidigt som de når så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling.

I boken får du ta del av praktiska exempel på hur du kan väcka intresse och motivation, hur varierad undervisning leder till lärande och hur elever får göra val i sin kunskapsprocess.

Boken riktar sig till lärare och lärarstudenter med inriktning mot grundskolans och den anpassade grundskolans yngre åldrar.

"Lova mig en sak! Ta ett steg i taget och våga testa något nytt! Börja med ett verktyg eller ett arbetssätt som kan höj

din undervisning just nu. Med det hoppas jag att du ser nyttan med det digiloga arbetssättet på samma sätt som jag gör! För om det sker, så vet jag med säkerhet att du snart ger dig på ett andra steg också! Och ett tredje ..."

(Helen Larsson, författare)

Innehåll

KAPITEL 1 Digilogt lärande

Digilogt lärande vad innebär det?

Möjligheter med digilogt lärande

Digitala verktyg för lärande

Acceptans för olikheter och ett tillåtande klimat

Anpassad grundpedagogik

Vikten av visuellt stöd

Bildstöd

Störande visuellt buller

Störande ljud

Tydliggörande pedagogik

Sammanfattning

 

KAPITEL 2 Universell design för lärande

Från UD till UDL

Grundtanke

Utmaningar i sitt lärande

Att tänka UDL

Tre huvudprinciper

Att börja med UDL

Sammanfattning

 

KAPITEL 3 Olika sätt att skapa intresse och motivation

Om lärandefrågan Varför?

Hur intresse och motivation skapas i mitt digiloga klassrum praktiska exempel

Situationer för olika val i mitt digiloga klassrum

Sammanfattning

 

KAPITEL 4 Olika vägar till lärande

Om lärandefrågan Vad?

Olika vägar till lärande i mitt digiloga klassrum praktiska exempel

Kreativt med länkar

Förtydliga ord, begrepp och symboler

Arbeta med färgkodning

Att ge instruktioner

Ta reda på vad eleverna redan kan deras förförståelse

Hitta den röda tråden mellan olika ämnen

Sammanfattning

 

KAPITEL 5 Lärprocesser och kunskap

Om lärandefrågan Hur?

Arbetsbörda kontra vinster

Hur elever tillägnar sig och visar sin kunskap i mitt digiloga klassrum praktiska exempel

Olika sätt att tillägna sig kunskap

Olika sätt att visa sin kunskap

Verkliga mottagare

Sammanfattning

 

KAPITEL 6 It-terapi

Fallgropar, it-tabbar

Additionsstress

It-terapi för att komma igång

 

KAPITEL 7 Digitala verktyg

 

Efterord

Referenser

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2022
ISBN: 9789188149718
Förlag: Lärarförlaget
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 203 st
I Det digiloga klassrummet delar Helen Larsson med sig av sina goda erfarenheter av att arbeta med ett digilogt lärande - en genomtänkt mix av digitalt och analogt som låter alla elever vara sitt unika jag.

Det digiloga lärandet har sin grund i specialpedagogik, tydliggörande pedagogik och universell design för lärande. Med ett digilogt lärande får varje elev behålla sin unika personlighet och välja sitt eget arbetssätt. Alla elever känner sig inkluderade samtidigt som de når så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling.

I boken får du ta del av praktiska exempel på hur du kan väcka intresse och motivation, hur varierad undervisning leder till lärande och hur elever får göra val i sin kunskapsprocess.

Boken riktar sig till lärare och lärarstudenter med inriktning mot grundskolans och den anpassade grundskolans yngre åldrar.

"Lova mig en sak! Ta ett steg i taget och våga testa något nytt! Börja med ett verktyg eller ett arbetssätt som kan höj

din undervisning just nu. Med det hoppas jag att du ser nyttan med det digiloga arbetssättet på samma sätt som jag gör! För om det sker, så vet jag med säkerhet att du snart ger dig på ett andra steg också! Och ett tredje ..."

(Helen Larsson, författare)

Innehåll

KAPITEL 1 Digilogt lärande

Digilogt lärande vad innebär det?

Möjligheter med digilogt lärande

Digitala verktyg för lärande

Acceptans för olikheter och ett tillåtande klimat

Anpassad grundpedagogik

Vikten av visuellt stöd

Bildstöd

Störande visuellt buller

Störande ljud

Tydliggörande pedagogik

Sammanfattning

 

KAPITEL 2 Universell design för lärande

Från UD till UDL

Grundtanke

Utmaningar i sitt lärande

Att tänka UDL

Tre huvudprinciper

Att börja med UDL

Sammanfattning

 

KAPITEL 3 Olika sätt att skapa intresse och motivation

Om lärandefrågan Varför?

Hur intresse och motivation skapas i mitt digiloga klassrum praktiska exempel

Situationer för olika val i mitt digiloga klassrum

Sammanfattning

 

KAPITEL 4 Olika vägar till lärande

Om lärandefrågan Vad?

Olika vägar till lärande i mitt digiloga klassrum praktiska exempel

Kreativt med länkar

Förtydliga ord, begrepp och symboler

Arbeta med färgkodning

Att ge instruktioner

Ta reda på vad eleverna redan kan deras förförståelse

Hitta den röda tråden mellan olika ämnen

Sammanfattning

 

KAPITEL 5 Lärprocesser och kunskap

Om lärandefrågan Hur?

Arbetsbörda kontra vinster

Hur elever tillägnar sig och visar sin kunskap i mitt digiloga klassrum praktiska exempel

Olika sätt att tillägna sig kunskap

Olika sätt att visa sin kunskap

Verkliga mottagare

Sammanfattning

 

KAPITEL 6 It-terapi

Fallgropar, it-tabbar

Additionsstress

It-terapi för att komma igång

 

KAPITEL 7 Digitala verktyg

 

Efterord

Referenser

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
I Det digiloga klassrummet delar Helen Larsson med sig av sina goda erfarenheter av att arbeta med ett digilogt lärande - en genomtänkt mix av digitalt och analogt som låter alla elever vara sitt unika jag.

Det digiloga lärandet har sin grund i specialpedagogik, tydliggörande pedagogik och universell design för lärande. Med ett digilogt lärande får varje elev behålla sin unika personlighet och välja sitt eget arbetssätt. Alla elever känner sig inkluderade samtidigt som de når så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling.

I boken får du ta del av praktiska exempel på hur du kan väcka intresse och motivation, hur varierad undervisning leder till lärande och hur elever får göra val i sin kunskapsprocess.

Boken riktar sig till lärare och lärarstudenter med inriktning mot grundskolans och den anpassade grundskolans yngre åldrar.

"Lova mig en sak! Ta ett steg i taget och våga testa något nytt! Börja med ett verktyg eller ett arbetssätt som kan höj

din undervisning just nu. Med det hoppas jag att du ser nyttan med det digiloga arbetssättet på samma sätt som jag gör! För om det sker, så vet jag med säkerhet att du snart ger dig på ett andra steg också! Och ett tredje ..."

(Helen Larsson, författare)

Innehåll

KAPITEL 1 Digilogt lärande

Digilogt lärande vad innebär det?

Möjligheter med digilogt lärande

Digitala verktyg för lärande

Acceptans för olikheter och ett tillåtande klimat

Anpassad grundpedagogik

Vikten av visuellt stöd

Bildstöd

Störande visuellt buller

Störande ljud

Tydliggörande pedagogik

Sammanfattning

 

KAPITEL 2 Universell design för lärande

Från UD till UDL

Grundtanke

Utmaningar i sitt lärande

Att tänka UDL

Tre huvudprinciper

Att börja med UDL

Sammanfattning

 

KAPITEL 3 Olika sätt att skapa intresse och motivation

Om lärandefrågan Varför?

Hur intresse och motivation skapas i mitt digiloga klassrum praktiska exempel

Situationer för olika val i mitt digiloga klassrum

Sammanfattning

 

KAPITEL 4 Olika vägar till lärande

Om lärandefrågan Vad?

Olika vägar till lärande i mitt digiloga klassrum praktiska exempel

Kreativt med länkar

Förtydliga ord, begrepp och symboler

Arbeta med färgkodning

Att ge instruktioner

Ta reda på vad eleverna redan kan deras förförståelse

Hitta den röda tråden mellan olika ämnen

Sammanfattning

 

KAPITEL 5 Lärprocesser och kunskap

Om lärandefrågan Hur?

Arbetsbörda kontra vinster

Hur elever tillägnar sig och visar sin kunskap i mitt digiloga klassrum praktiska exempel

Olika sätt att tillägna sig kunskap

Olika sätt att visa sin kunskap

Verkliga mottagare

Sammanfattning

 

KAPITEL 6 It-terapi

Fallgropar, it-tabbar

Additionsstress

It-terapi för att komma igång

 

KAPITEL 7 Digitala verktyg

 

Efterord

Referenser

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Begagnad bok
239 kr304 krSpara 65 kr (22%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
239 kr304 krSpara 65 kr (22%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar