Den vetenskapande läraren : en handbok för forskning i skola och förskola Upplaga 1
Föreställ dig att lärare är huvudaktörerna inom utbildningsforskning. Det är en lockande idé, men forskning är inte enkelt och de tillgängliga metoderna kan ofta vara komplicerade och svåra att tillämpa. I andra fall kan metoderna vara så förenklade att det är osäkert om det slutgiltiga resultatet kvalificerar som forskning.
För att överkomma svårigheterna med lärarskapande vetenskapligt arbete, har forskare vid Chalmers skapat en specifik metod - värdeskapande vetenskapande - som presenteras i denna bok. Denna metod är designad för att användas av lärare inom ramen för skolans och förskolans kollegiala utvecklingsarbete, utan att behöva stöd från externa forskare. Kvaliteten i tillämpningen, särskilt i det kritiska analysstadiet, garanteras genom tydligt beskrivna procedurer, formulär och andra typer av stödmaterial. Författaren förklarar också grunderna och begreppen inom vetenskapligt arbete på ett lättförståeligt sätt och ger en överblick över olika metoder.
Föreställ dig att lärare är huvudaktörerna inom utbildningsforskning. Det är en lockande idé, men forskning är inte enkelt och de tillgängliga metoderna kan ofta vara komplicerade och svåra att tillämpa. I andra fall kan metoderna vara så förenklade att det är osäkert om det slutgiltiga resultatet kvalificerar som forskning.
För att överkomma svårigheterna med lärarskapande vetenskapligt arbete, har forskare vid Chalmers skapat en specifik metod - värdeskapande vetenskapande - som presenteras i denna bok. Denna metod är designad för att användas av lärare inom ramen för skolans och förskolans kollegiala utvecklingsarbete, utan att behöva stöd från externa forskare. Kvaliteten i tillämpningen, särskilt i det kritiska analysstadiet, garanteras genom tydligt beskrivna procedurer, formulär och andra typer av stödmaterial. Författaren förklarar också grunderna och begreppen inom vetenskapligt arbete på ett lättförståeligt sätt och ger en överblick över olika metoder.