Den framtida gymnasiesärskolan. SOU 2011:8; Sverige. Gymnasiesärskoleutredningen; 2011

Den framtida gymnasiesärskolan. SOU 2011:8

av Sverige. Gymnasiesärskoleutredningen
Poängplan i stället för timplan i nya gymnasiesärskolan

Föreslår en ny gymnasiesärskola med breddat syfte och fler valmöjligheter för eleverna. Dessutom betonas möjligheten till fortsatta studier i vuxen ålder för personer med utvecklingsstörning.
Gymnasiesärskolan ska bestå av nio nationella program, där varje program bygger på inslag från flera olika program i gymnasieskolan:Administration, handel och varuhanteringEstetiska verksamheterFastighet, anläggning och byggFordonsvård och transportHantverk och produktionHotell, restaurang och bageriHälsa, vård och omsorgSamhälle och språkSkog, mark och djur.Dessutom föreslås ett träningsprogram för elever som inte kan följa undervisningen på de nationella programmen.
För de nationella programmen föreslås att en poängplan om 3 000 gymnasiesärskolepoäng ska ersätta dagens timplan. Detta bör öka möjligheterna att möta varje elev på rätt nivå och stegvis hjälpa eleven att klara av utbildningen.
Innehåller dessutom förslag om bl.a. individuellt anpassad studiegång, arbetsplatsförlagt lärande (APL), riksrekryterande utbildning motsvarande gymnasieskolans inom t.ex. idrott samt lärlingsutbildning och vuxenutbildning som på samma sätt motsvarar gymnasieskolans möjligheter.
Poängplan i stället för timplan i nya gymnasiesärskolan

Föreslår en ny gymnasiesärskola med breddat syfte och fler valmöjligheter för eleverna. Dessutom betonas möjligheten till fortsatta studier i vuxen ålder för personer med utvecklingsstörning.
Gymnasiesärskolan ska bestå av nio nationella program, där varje program bygger på inslag från flera olika program i gymnasieskolan:Administration, handel och varuhanteringEstetiska verksamheterFastighet, anläggning och byggFordonsvård och transportHantverk och produktionHotell, restaurang och bageriHälsa, vård och omsorgSamhälle och språkSkog, mark och djur.Dessutom föreslås ett träningsprogram för elever som inte kan följa undervisningen på de nationella programmen.
För de nationella programmen föreslås att en poängplan om 3 000 gymnasiesärskolepoäng ska ersätta dagens timplan. Detta bör öka möjligheterna att möta varje elev på rätt nivå och stegvis hjälpa eleven att klara av utbildningen.
Innehåller dessutom förslag om bl.a. individuellt anpassad studiegång, arbetsplatsförlagt lärande (APL), riksrekryterande utbildning motsvarande gymnasieskolans inom t.ex. idrott samt lärlingsutbildning och vuxenutbildning som på samma sätt motsvarar gymnasieskolans möjligheter.
Utgiven: 2011
ISBN: 9789138235270
Förlag: Norstedts Juridik
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 635 st
Poängplan i stället för timplan i nya gymnasiesärskolan

Föreslår en ny gymnasiesärskola med breddat syfte och fler valmöjligheter för eleverna. Dessutom betonas möjligheten till fortsatta studier i vuxen ålder för personer med utvecklingsstörning.
Gymnasiesärskolan ska bestå av nio nationella program, där varje program bygger på inslag från flera olika program i gymnasieskolan:Administration, handel och varuhanteringEstetiska verksamheterFastighet, anläggning och byggFordonsvård och transportHantverk och produktionHotell, restaurang och bageriHälsa, vård och omsorgSamhälle och språkSkog, mark och djur.Dessutom föreslås ett träningsprogram för elever som inte kan följa undervisningen på de nationella programmen.
För de nationella programmen föreslås att en poängplan om 3 000 gymnasiesärskolepoäng ska ersätta dagens timplan. Detta bör öka möjligheterna att möta varje elev på rätt nivå och stegvis hjälpa eleven att klara av utbildningen.
Innehåller dessutom förslag om bl.a. individuellt anpassad studiegång, arbetsplatsförlagt lärande (APL), riksrekryterande utbildning motsvarande gymnasieskolans inom t.ex. idrott samt lärlingsutbildning och vuxenutbildning som på samma sätt motsvarar gymnasieskolans möjligheter.
Poängplan i stället för timplan i nya gymnasiesärskolan

Föreslår en ny gymnasiesärskola med breddat syfte och fler valmöjligheter för eleverna. Dessutom betonas möjligheten till fortsatta studier i vuxen ålder för personer med utvecklingsstörning.
Gymnasiesärskolan ska bestå av nio nationella program, där varje program bygger på inslag från flera olika program i gymnasieskolan:Administration, handel och varuhanteringEstetiska verksamheterFastighet, anläggning och byggFordonsvård och transportHantverk och produktionHotell, restaurang och bageriHälsa, vård och omsorgSamhälle och språkSkog, mark och djur.Dessutom föreslås ett träningsprogram för elever som inte kan följa undervisningen på de nationella programmen.
För de nationella programmen föreslås att en poängplan om 3 000 gymnasiesärskolepoäng ska ersätta dagens timplan. Detta bör öka möjligheterna att möta varje elev på rätt nivå och stegvis hjälpa eleven att klara av utbildningen.
Innehåller dessutom förslag om bl.a. individuellt anpassad studiegång, arbetsplatsförlagt lärande (APL), riksrekryterande utbildning motsvarande gymnasieskolans inom t.ex. idrott samt lärlingsutbildning och vuxenutbildning som på samma sätt motsvarar gymnasieskolans möjligheter.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)