Den bångstyriga skolan; Yvonne Lindholm; 2012
1 säljare

Den bångstyriga skolan Upplaga 1

av Yvonne Lindholm
Författaren presenterar en översiktlig och aktuell bild av skolans styrning och hur den utövas på olika nivåer och vilka aktörer som är verksamma inom skolområdet. Boken syftar också till att öka förståelsen för olika former och medel för styrning och varför skolan är så svår att styra. Boken består av fyra delar och behandlar styrningen av såväl förskola som grundskola och gymnasieskola. Del 1 ger en kort presentation av de elva olika skolformer som ingår i det svenska skolväsendet. Del 2 handlar om olika styrformer och styrmedel. De sju styrformer som behandlas i var sitt kapitel är ideologisk, juridisk och eko­nomisk styrning samt styrning via uppföljning och utvärdering. Därutöver tar författaren upp styrning via utbildning, information och dialog samt styrning via organisation. I del 3 beskriver författaren några av de aktörer som finns på olika nivåer liksom de medel de har tillgång till för att kunna styra och påverka skola och förskola. Även högskolornas och forskningens roll diskuteras ur ett styrningsperspektiv. Del 4 utgörs av en kronologi över de femtio år som sträcker sig från år 1960 och fram till och med 2010. Kronologin ger en bild av utvecklingen sedd ur ett styrningsperspektiv och kan läsas helt fristående från bokens övriga delar. Boken avslutas med frågor att diskutera i exempelvis seminarie- eller andra former av studiegrupper. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare, skolledare, skolpolitiker och andra med särskilt intresse för skolans styrning.
Författaren presenterar en översiktlig och aktuell bild av skolans styrning och hur den utövas på olika nivåer och vilka aktörer som är verksamma inom skolområdet. Boken syftar också till att öka förståelsen för olika former och medel för styrning och varför skolan är så svår att styra. Boken består av fyra delar och behandlar styrningen av såväl förskola som grundskola och gymnasieskola. Del 1 ger en kort presentation av de elva olika skolformer som ingår i det svenska skolväsendet. Del 2 handlar om olika styrformer och styrmedel. De sju styrformer som behandlas i var sitt kapitel är ideologisk, juridisk och eko­nomisk styrning samt styrning via uppföljning och utvärdering. Därutöver tar författaren upp styrning via utbildning, information och dialog samt styrning via organisation. I del 3 beskriver författaren några av de aktörer som finns på olika nivåer liksom de medel de har tillgång till för att kunna styra och påverka skola och förskola. Även högskolornas och forskningens roll diskuteras ur ett styrningsperspektiv. Del 4 utgörs av en kronologi över de femtio år som sträcker sig från år 1960 och fram till och med 2010. Kronologin ger en bild av utvecklingen sedd ur ett styrningsperspektiv och kan läsas helt fristående från bokens övriga delar. Boken avslutas med frågor att diskutera i exempelvis seminarie- eller andra former av studiegrupper. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare, skolledare, skolpolitiker och andra med särskilt intresse för skolans styrning.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2012
ISBN: 9789144066462
Förlag: Studentlitteratur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 233 st
Författaren presenterar en översiktlig och aktuell bild av skolans styrning och hur den utövas på olika nivåer och vilka aktörer som är verksamma inom skolområdet. Boken syftar också till att öka förståelsen för olika former och medel för styrning och varför skolan är så svår att styra. Boken består av fyra delar och behandlar styrningen av såväl förskola som grundskola och gymnasieskola. Del 1 ger en kort presentation av de elva olika skolformer som ingår i det svenska skolväsendet. Del 2 handlar om olika styrformer och styrmedel. De sju styrformer som behandlas i var sitt kapitel är ideologisk, juridisk och eko­nomisk styrning samt styrning via uppföljning och utvärdering. Därutöver tar författaren upp styrning via utbildning, information och dialog samt styrning via organisation. I del 3 beskriver författaren några av de aktörer som finns på olika nivåer liksom de medel de har tillgång till för att kunna styra och påverka skola och förskola. Även högskolornas och forskningens roll diskuteras ur ett styrningsperspektiv. Del 4 utgörs av en kronologi över de femtio år som sträcker sig från år 1960 och fram till och med 2010. Kronologin ger en bild av utvecklingen sedd ur ett styrningsperspektiv och kan läsas helt fristående från bokens övriga delar. Boken avslutas med frågor att diskutera i exempelvis seminarie- eller andra former av studiegrupper. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare, skolledare, skolpolitiker och andra med särskilt intresse för skolans styrning.
Författaren presenterar en översiktlig och aktuell bild av skolans styrning och hur den utövas på olika nivåer och vilka aktörer som är verksamma inom skolområdet. Boken syftar också till att öka förståelsen för olika former och medel för styrning och varför skolan är så svår att styra. Boken består av fyra delar och behandlar styrningen av såväl förskola som grundskola och gymnasieskola. Del 1 ger en kort presentation av de elva olika skolformer som ingår i det svenska skolväsendet. Del 2 handlar om olika styrformer och styrmedel. De sju styrformer som behandlas i var sitt kapitel är ideologisk, juridisk och eko­nomisk styrning samt styrning via uppföljning och utvärdering. Därutöver tar författaren upp styrning via utbildning, information och dialog samt styrning via organisation. I del 3 beskriver författaren några av de aktörer som finns på olika nivåer liksom de medel de har tillgång till för att kunna styra och påverka skola och förskola. Även högskolornas och forskningens roll diskuteras ur ett styrningsperspektiv. Del 4 utgörs av en kronologi över de femtio år som sträcker sig från år 1960 och fram till och med 2010. Kronologin ger en bild av utvecklingen sedd ur ett styrningsperspektiv och kan läsas helt fristående från bokens övriga delar. Boken avslutas med frågor att diskutera i exempelvis seminarie- eller andra former av studiegrupper. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare, skolledare, skolpolitiker och andra med särskilt intresse för skolans styrning.
Begagnad bok
175 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
175 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar