Charlotte Gyllenhammar kastad/cast; Patrick Amsellem, Malin Enarsson, Emma Krantz; 2020
endast ny

Charlotte Gyllenhammar kastad/cast Upplaga 1

av Patrick Amsellem, Malin Enarsson, Emma Krantz
”Den konstnärliga processen börjar i en rörlig skärningspunkt, och blir en laddning mellan inre koordinater och yttre begränsningar. Men är samtidigt som andningen, elden eller det flytande vattnet. Ett ständigt pågående.” /Charlotte Gyllenhammar I samband med Charlotte Gyllenhammars utställning kastad/cast ger Skissernas Museum ut en rikt illustrerad bok med samma titel. Äldre och helt nya verk visas tillsammans med skisser som inte publicerats tidigare. I boken finns texter av Charlotte Gyllenhammar, Mikael van Reis, Saul Anton och förord av Patrick Amsellem. Titeln på Gyllenhammars utställning och bok leker med mångtydigheten i ordet kasta, ett fornnordiskt ord från vilket engelskans cast stammar. Engelskans cast, kan betyda både kasta och gjuta. Ordets många betydelser beskriver Gyllenhammars konstnärskap, en undersökning av vad det innebär att vara människa, utslungad i en verklighet som ofta är brutal. Sedan Dö för dig (1993), ett av Gyllenhammars tidigaste verk, har hon kastat om perspektiven. Den uppochnedvända eken som hon tillfälligt hängde över Drottninggatan i Stockholm förkroppsligade utsattheten även hos det kraftfullaste av träd. I kastad/cast fortsätter Gyllenhammar att kasta om perspektiven för att undersöka villkoren för den mänskliga tillvaron och den konstnärliga skapandeprocessen.
”Den konstnärliga processen börjar i en rörlig skärningspunkt, och blir en laddning mellan inre koordinater och yttre begränsningar. Men är samtidigt som andningen, elden eller det flytande vattnet. Ett ständigt pågående.” /Charlotte Gyllenhammar I samband med Charlotte Gyllenhammars utställning kastad/cast ger Skissernas Museum ut en rikt illustrerad bok med samma titel. Äldre och helt nya verk visas tillsammans med skisser som inte publicerats tidigare. I boken finns texter av Charlotte Gyllenhammar, Mikael van Reis, Saul Anton och förord av Patrick Amsellem. Titeln på Gyllenhammars utställning och bok leker med mångtydigheten i ordet kasta, ett fornnordiskt ord från vilket engelskans cast stammar. Engelskans cast, kan betyda både kasta och gjuta. Ordets många betydelser beskriver Gyllenhammars konstnärskap, en undersökning av vad det innebär att vara människa, utslungad i en verklighet som ofta är brutal. Sedan Dö för dig (1993), ett av Gyllenhammars tidigaste verk, har hon kastat om perspektiven. Den uppochnedvända eken som hon tillfälligt hängde över Drottninggatan i Stockholm förkroppsligade utsattheten även hos det kraftfullaste av träd. I kastad/cast fortsätter Gyllenhammar att kasta om perspektiven för att undersöka villkoren för den mänskliga tillvaron och den konstnärliga skapandeprocessen.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2020
ISBN: 9789163937286
Förlag: Skissernas Museum
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 88 st
”Den konstnärliga processen börjar i en rörlig skärningspunkt, och blir en laddning mellan inre koordinater och yttre begränsningar. Men är samtidigt som andningen, elden eller det flytande vattnet. Ett ständigt pågående.” /Charlotte Gyllenhammar I samband med Charlotte Gyllenhammars utställning kastad/cast ger Skissernas Museum ut en rikt illustrerad bok med samma titel. Äldre och helt nya verk visas tillsammans med skisser som inte publicerats tidigare. I boken finns texter av Charlotte Gyllenhammar, Mikael van Reis, Saul Anton och förord av Patrick Amsellem. Titeln på Gyllenhammars utställning och bok leker med mångtydigheten i ordet kasta, ett fornnordiskt ord från vilket engelskans cast stammar. Engelskans cast, kan betyda både kasta och gjuta. Ordets många betydelser beskriver Gyllenhammars konstnärskap, en undersökning av vad det innebär att vara människa, utslungad i en verklighet som ofta är brutal. Sedan Dö för dig (1993), ett av Gyllenhammars tidigaste verk, har hon kastat om perspektiven. Den uppochnedvända eken som hon tillfälligt hängde över Drottninggatan i Stockholm förkroppsligade utsattheten även hos det kraftfullaste av träd. I kastad/cast fortsätter Gyllenhammar att kasta om perspektiven för att undersöka villkoren för den mänskliga tillvaron och den konstnärliga skapandeprocessen.
”Den konstnärliga processen börjar i en rörlig skärningspunkt, och blir en laddning mellan inre koordinater och yttre begränsningar. Men är samtidigt som andningen, elden eller det flytande vattnet. Ett ständigt pågående.” /Charlotte Gyllenhammar I samband med Charlotte Gyllenhammars utställning kastad/cast ger Skissernas Museum ut en rikt illustrerad bok med samma titel. Äldre och helt nya verk visas tillsammans med skisser som inte publicerats tidigare. I boken finns texter av Charlotte Gyllenhammar, Mikael van Reis, Saul Anton och förord av Patrick Amsellem. Titeln på Gyllenhammars utställning och bok leker med mångtydigheten i ordet kasta, ett fornnordiskt ord från vilket engelskans cast stammar. Engelskans cast, kan betyda både kasta och gjuta. Ordets många betydelser beskriver Gyllenhammars konstnärskap, en undersökning av vad det innebär att vara människa, utslungad i en verklighet som ofta är brutal. Sedan Dö för dig (1993), ett av Gyllenhammars tidigaste verk, har hon kastat om perspektiven. Den uppochnedvända eken som hon tillfälligt hängde över Drottninggatan i Stockholm förkroppsligade utsattheten även hos det kraftfullaste av träd. I kastad/cast fortsätter Gyllenhammar att kasta om perspektiven för att undersöka villkoren för den mänskliga tillvaron och den konstnärliga skapandeprocessen.
Ny bok
287 kr302 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
287 kr302 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)