endast ny
Bordel de mode : kläder som kultur och personligt uttryck - shoppingkultur och manufaktur : en historisk exposé
Den här texten publicerades ursprungligen i boken Bordel de mode 2002 »När de stora varuhusen byggdes under senare delen av 1800-talet blev modet tillgängligt för en större publik, och les nouveautés (nyheter, dvs. mode) var inte längre en angelägenhet endast för aristokratin och societeten. Dessa byggnader uppfördes som flera passager, staplade på varandra. Les Magasins du Printemps, som ritades av Paul Sédille år 1881 och fick en illuminerad kupol signerad René Binet trettio år senare, var ett av dem, och Galeries Lafayette, grundat 1908, ett annat. Men först ut var det banbrytande Au Bon Marché, som öppnades år 1852 av en man som börjat sin bana som ambulerande försäljare i ›nyheter‹, Aristide Boucicaut från Normandie.« Cay Bond som ursprungligen är journalist (CLIC, DV, Form, TV4) och länge rapporterat från den internationella mode och designscenen. 1978 blev hon rekryterad till den första trendbyrån Promostyl i Paris. Där utvecklade hon sin kunskap med trend och omvärldsanalys som kommunikatör och analytiker. Cay skriver, föreläser och presenterar sina analyser ur ett sociokulturellt perspektiv, idag med tonvikt på utvecklingen inom mode och design marknaden med hänsyn till miljö, ekonomi, etik och nya marknadsvärderingar. Cay har skrivit flera böcker och några används som studielitteratur på universitet. Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna – i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage – journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt – i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.
Utgiven: 2015
ISBN: 9789176570258
Förlag: Telegram Förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 45 st
Den här texten publicerades ursprungligen i boken Bordel de mode 2002 »När de stora varuhusen byggdes under senare delen av 1800-talet blev modet tillgängligt för en större publik, och les nouveautés (nyheter, dvs. mode) var inte längre en angelägenhet endast för aristokratin och societeten. Dessa byggnader uppfördes som flera passager, staplade på varandra. Les Magasins du Printemps, som ritades av Paul Sédille år 1881 och fick en illuminerad kupol signerad René Binet trettio år senare, var ett av dem, och Galeries Lafayette, grundat 1908, ett annat. Men först ut var det banbrytande Au Bon Marché, som öppnades år 1852 av en man som börjat sin bana som ambulerande försäljare i ›nyheter‹, Aristide Boucicaut från Normandie.« Cay Bond som ursprungligen är journalist (CLIC, DV, Form, TV4) och länge rapporterat från den internationella mode och designscenen. 1978 blev hon rekryterad till den första trendbyrån Promostyl i Paris. Där utvecklade hon sin kunskap med trend och omvärldsanalys som kommunikatör och analytiker. Cay skriver, föreläser och presenterar sina analyser ur ett sociokulturellt perspektiv, idag med tonvikt på utvecklingen inom mode och design marknaden med hänsyn till miljö, ekonomi, etik och nya marknadsvärderingar. Cay har skrivit flera böcker och några används som studielitteratur på universitet. Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna – i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage – journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt – i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.
104 kr109 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.