Bordel de mode : kläder som kultur och personligt uttryck - modepressens pionjärer; Cay Bond; 2015
endast ny

Bordel de mode : kläder som kultur och personligt uttryck - modepressens pionjärer

av Cay Bond
Den här texten publicerades ursprungligen i boken Bordel de mode 2002 ”Från att ha varit en angelägenhet enbart för aristokratin kom klädmodet under 1800-talet att angå alltfler människor. Den illustrerade modepressen, som växte fram i takt med industrialiseringen, speglade den nya tiden och beskrev det senaste inom klädmodet för en intresserad allmänhet. De amerikanska tidningarna Harper’s Bazaar och Vogue började under 1910- och 20-talen att anlita egna fotografer. Det mode som förmedlades var i hög grad framåtblickande – avantgarde och radikalt. Ambitionen att beskriva olika utvecklingslinjer inom klädkonsten fanns länge kvar hos dessa än i dag världsledande tidningar, men det konstnärliga har alltmer fått ge vika för det kommersiella.” Cay Bond som ursprungligen är journalist (CLIC, DV, Form, TV4) och länge rapporterat från den internationella mode och designscenen. 1978 blev hon rekryterad till den första trendbyrån Promostyl i Paris. Där utvecklade hon sin kunskap med trend och omvärldsanalys som kommunikatör och analytiker. Cay skriver, föreläser och presenterar sina analyser ur ett sociokulturellt perspektiv, idag med tonvikt på utvecklingen inom mode och design marknaden med hänsyn till miljö, ekonomi, etik och nya marknadsvärderingar. Cay har skrivit flera böcker och några används som studielitteratur på universitet. Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna – i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage – journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt – i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.
Den här texten publicerades ursprungligen i boken Bordel de mode 2002 ”Från att ha varit en angelägenhet enbart för aristokratin kom klädmodet under 1800-talet att angå alltfler människor. Den illustrerade modepressen, som växte fram i takt med industrialiseringen, speglade den nya tiden och beskrev det senaste inom klädmodet för en intresserad allmänhet. De amerikanska tidningarna Harper’s Bazaar och Vogue började under 1910- och 20-talen att anlita egna fotografer. Det mode som förmedlades var i hög grad framåtblickande – avantgarde och radikalt. Ambitionen att beskriva olika utvecklingslinjer inom klädkonsten fanns länge kvar hos dessa än i dag världsledande tidningar, men det konstnärliga har alltmer fått ge vika för det kommersiella.” Cay Bond som ursprungligen är journalist (CLIC, DV, Form, TV4) och länge rapporterat från den internationella mode och designscenen. 1978 blev hon rekryterad till den första trendbyrån Promostyl i Paris. Där utvecklade hon sin kunskap med trend och omvärldsanalys som kommunikatör och analytiker. Cay skriver, föreläser och presenterar sina analyser ur ett sociokulturellt perspektiv, idag med tonvikt på utvecklingen inom mode och design marknaden med hänsyn till miljö, ekonomi, etik och nya marknadsvärderingar. Cay har skrivit flera böcker och några används som studielitteratur på universitet. Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna – i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage – journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt – i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.
Utgiven: 2015
ISBN: 9789176570296
Förlag: Telegram Förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 25 st
Den här texten publicerades ursprungligen i boken Bordel de mode 2002 ”Från att ha varit en angelägenhet enbart för aristokratin kom klädmodet under 1800-talet att angå alltfler människor. Den illustrerade modepressen, som växte fram i takt med industrialiseringen, speglade den nya tiden och beskrev det senaste inom klädmodet för en intresserad allmänhet. De amerikanska tidningarna Harper’s Bazaar och Vogue började under 1910- och 20-talen att anlita egna fotografer. Det mode som förmedlades var i hög grad framåtblickande – avantgarde och radikalt. Ambitionen att beskriva olika utvecklingslinjer inom klädkonsten fanns länge kvar hos dessa än i dag världsledande tidningar, men det konstnärliga har alltmer fått ge vika för det kommersiella.” Cay Bond som ursprungligen är journalist (CLIC, DV, Form, TV4) och länge rapporterat från den internationella mode och designscenen. 1978 blev hon rekryterad till den första trendbyrån Promostyl i Paris. Där utvecklade hon sin kunskap med trend och omvärldsanalys som kommunikatör och analytiker. Cay skriver, föreläser och presenterar sina analyser ur ett sociokulturellt perspektiv, idag med tonvikt på utvecklingen inom mode och design marknaden med hänsyn till miljö, ekonomi, etik och nya marknadsvärderingar. Cay har skrivit flera böcker och några används som studielitteratur på universitet. Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna – i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage – journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt – i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.
Den här texten publicerades ursprungligen i boken Bordel de mode 2002 ”Från att ha varit en angelägenhet enbart för aristokratin kom klädmodet under 1800-talet att angå alltfler människor. Den illustrerade modepressen, som växte fram i takt med industrialiseringen, speglade den nya tiden och beskrev det senaste inom klädmodet för en intresserad allmänhet. De amerikanska tidningarna Harper’s Bazaar och Vogue började under 1910- och 20-talen att anlita egna fotografer. Det mode som förmedlades var i hög grad framåtblickande – avantgarde och radikalt. Ambitionen att beskriva olika utvecklingslinjer inom klädkonsten fanns länge kvar hos dessa än i dag världsledande tidningar, men det konstnärliga har alltmer fått ge vika för det kommersiella.” Cay Bond som ursprungligen är journalist (CLIC, DV, Form, TV4) och länge rapporterat från den internationella mode och designscenen. 1978 blev hon rekryterad till den första trendbyrån Promostyl i Paris. Där utvecklade hon sin kunskap med trend och omvärldsanalys som kommunikatör och analytiker. Cay skriver, föreläser och presenterar sina analyser ur ett sociokulturellt perspektiv, idag med tonvikt på utvecklingen inom mode och design marknaden med hänsyn till miljö, ekonomi, etik och nya marknadsvärderingar. Cay har skrivit flera böcker och några används som studielitteratur på universitet. Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna – i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage – journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt – i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.
Ny bok
104 kr109 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
104 kr109 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)