Bordel de mode : kläder som kultur och personligt uttryck - koncept för livsstil och identitet; Cay Bond; 2015
endast ny

Bordel de mode : kläder som kultur och personligt uttryck - koncept för livsstil och identitet

av Cay Bond
Den här texten publicerades ursprungligen i boken Bordel de mode 2002 ”För att lyckas i sin försäljning måste handeln nogsamt följa konsumenternas val. Och reklambyråerna försöker med hjälp av olika försäljningskoncept leda oss människor till val av vissa produkter. Influerade av medier och reklam har människor blivit alltmer konsumistiska. De koder vi utifrån våra val av varor och tjänster använder för att signalera tillhörighet har blivit allt tydligare. Dessa koder, medvetet eller omedvetet skapade, kan ses överallt; i den mat vi äter, i hur vi bor och inreder våra hem, vad vi läser, vilken musik vi lyssnar på, hur vi klär oss, vart vi reser på semester, vilken bil vi kör och så vidare.” Cay Bond som ursprungligen är journalist (CLIC, DV, Form, TV4) och länge rapporterat från den internationella mode och designscenen. 1978 blev hon rekryterad till den första trendbyrån Promostyl i Paris. Där utvecklade hon sin kunskap med trend och omvärldsanalys som kommunikatör och analytiker. Cay skriver, föreläser och presenterar sina analyser ur ett sociokulturellt perspektiv, idag med tonvikt på utvecklingen inom mode och design marknaden med hänsyn till miljö, ekonomi, etik och nya marknadsvärderingar. Cay har skrivit flera böcker och några används som studielitteratur på universitet. Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna – i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage – journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt – i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.
Den här texten publicerades ursprungligen i boken Bordel de mode 2002 ”För att lyckas i sin försäljning måste handeln nogsamt följa konsumenternas val. Och reklambyråerna försöker med hjälp av olika försäljningskoncept leda oss människor till val av vissa produkter. Influerade av medier och reklam har människor blivit alltmer konsumistiska. De koder vi utifrån våra val av varor och tjänster använder för att signalera tillhörighet har blivit allt tydligare. Dessa koder, medvetet eller omedvetet skapade, kan ses överallt; i den mat vi äter, i hur vi bor och inreder våra hem, vad vi läser, vilken musik vi lyssnar på, hur vi klär oss, vart vi reser på semester, vilken bil vi kör och så vidare.” Cay Bond som ursprungligen är journalist (CLIC, DV, Form, TV4) och länge rapporterat från den internationella mode och designscenen. 1978 blev hon rekryterad till den första trendbyrån Promostyl i Paris. Där utvecklade hon sin kunskap med trend och omvärldsanalys som kommunikatör och analytiker. Cay skriver, föreläser och presenterar sina analyser ur ett sociokulturellt perspektiv, idag med tonvikt på utvecklingen inom mode och design marknaden med hänsyn till miljö, ekonomi, etik och nya marknadsvärderingar. Cay har skrivit flera böcker och några används som studielitteratur på universitet. Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna – i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage – journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt – i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.
Utgiven: 2015
ISBN: 9789176570319
Förlag: Telegram Förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 43 st
Den här texten publicerades ursprungligen i boken Bordel de mode 2002 ”För att lyckas i sin försäljning måste handeln nogsamt följa konsumenternas val. Och reklambyråerna försöker med hjälp av olika försäljningskoncept leda oss människor till val av vissa produkter. Influerade av medier och reklam har människor blivit alltmer konsumistiska. De koder vi utifrån våra val av varor och tjänster använder för att signalera tillhörighet har blivit allt tydligare. Dessa koder, medvetet eller omedvetet skapade, kan ses överallt; i den mat vi äter, i hur vi bor och inreder våra hem, vad vi läser, vilken musik vi lyssnar på, hur vi klär oss, vart vi reser på semester, vilken bil vi kör och så vidare.” Cay Bond som ursprungligen är journalist (CLIC, DV, Form, TV4) och länge rapporterat från den internationella mode och designscenen. 1978 blev hon rekryterad till den första trendbyrån Promostyl i Paris. Där utvecklade hon sin kunskap med trend och omvärldsanalys som kommunikatör och analytiker. Cay skriver, föreläser och presenterar sina analyser ur ett sociokulturellt perspektiv, idag med tonvikt på utvecklingen inom mode och design marknaden med hänsyn till miljö, ekonomi, etik och nya marknadsvärderingar. Cay har skrivit flera böcker och några används som studielitteratur på universitet. Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna – i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage – journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt – i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.
Den här texten publicerades ursprungligen i boken Bordel de mode 2002 ”För att lyckas i sin försäljning måste handeln nogsamt följa konsumenternas val. Och reklambyråerna försöker med hjälp av olika försäljningskoncept leda oss människor till val av vissa produkter. Influerade av medier och reklam har människor blivit alltmer konsumistiska. De koder vi utifrån våra val av varor och tjänster använder för att signalera tillhörighet har blivit allt tydligare. Dessa koder, medvetet eller omedvetet skapade, kan ses överallt; i den mat vi äter, i hur vi bor och inreder våra hem, vad vi läser, vilken musik vi lyssnar på, hur vi klär oss, vart vi reser på semester, vilken bil vi kör och så vidare.” Cay Bond som ursprungligen är journalist (CLIC, DV, Form, TV4) och länge rapporterat från den internationella mode och designscenen. 1978 blev hon rekryterad till den första trendbyrån Promostyl i Paris. Där utvecklade hon sin kunskap med trend och omvärldsanalys som kommunikatör och analytiker. Cay skriver, föreläser och presenterar sina analyser ur ett sociokulturellt perspektiv, idag med tonvikt på utvecklingen inom mode och design marknaden med hänsyn till miljö, ekonomi, etik och nya marknadsvärderingar. Cay har skrivit flera böcker och några används som studielitteratur på universitet. Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna – i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage – journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt – i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.
Ny bok
104 kr109 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
104 kr109 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)