endast ny
Bordel de mode : kläder som kultur och personligt uttryck - en skymt av framtiden
Den här texten publicerades ursprungligen i boken Bordel de mode 2002 ”Svenskans och engelskans trend, på franska tendance, är ett begrepp som ofta förknippas med det som ligger i tiden, sådant som uppfattas som modernt vid en viss tidpunkt. Men i själva verket utgörs trender av längre förlopp, ständiga flöden som påverkar utvecklingen under en längre tid och som därmed också är av social, kulturell, politisk och ekonomisk betydelse. Till skillnad från modeflugor, som är mer nyckfulla, kortlivade och oförutsägbara, är trender möjliga att avläsa och tolka till begripliga sammanhang. Trender handlar om värderingar och attityder som påverkar det kommersiella uttryck som kallas mode. Genom att identifiera trender går det att få en uppfattning om det kommande, en skymt av framtiden.” Cay Bond som ursprungligen är journalist (CLIC, DV, Form, TV4) och länge rapporterat från den internationella mode och designscenen. 1978 blev hon rekryterad till den första trendbyrån Promostyl i Paris. Där utvecklade hon sin kunskap med trend och omvärldsanalys som kommunikatör och analytiker. Cay skriver, föreläser och presenterar sina analyser ur ett sociokulturellt perspektiv, idag med tonvikt på utvecklingen inom mode och design marknaden med hänsyn till miljö, ekonomi, etik och nya marknadsvärderingar. Cay har skrivit flera böcker och några används som studielitteratur på universitet. Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna – i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage – journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt – i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.
Utgiven: 2015
ISBN: 9789176570241
Förlag: Telegram Förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 33 st
Den här texten publicerades ursprungligen i boken Bordel de mode 2002 ”Svenskans och engelskans trend, på franska tendance, är ett begrepp som ofta förknippas med det som ligger i tiden, sådant som uppfattas som modernt vid en viss tidpunkt. Men i själva verket utgörs trender av längre förlopp, ständiga flöden som påverkar utvecklingen under en längre tid och som därmed också är av social, kulturell, politisk och ekonomisk betydelse. Till skillnad från modeflugor, som är mer nyckfulla, kortlivade och oförutsägbara, är trender möjliga att avläsa och tolka till begripliga sammanhang. Trender handlar om värderingar och attityder som påverkar det kommersiella uttryck som kallas mode. Genom att identifiera trender går det att få en uppfattning om det kommande, en skymt av framtiden.” Cay Bond som ursprungligen är journalist (CLIC, DV, Form, TV4) och länge rapporterat från den internationella mode och designscenen. 1978 blev hon rekryterad till den första trendbyrån Promostyl i Paris. Där utvecklade hon sin kunskap med trend och omvärldsanalys som kommunikatör och analytiker. Cay skriver, föreläser och presenterar sina analyser ur ett sociokulturellt perspektiv, idag med tonvikt på utvecklingen inom mode och design marknaden med hänsyn till miljö, ekonomi, etik och nya marknadsvärderingar. Cay har skrivit flera böcker och några används som studielitteratur på universitet. Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna – i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage – journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt – i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.
89 kr93 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.