Blommor och berg; Claes Grundsten; 2007
endast ny

Blommor och berg

av Claes Grundsten
Inom fotografin har ordet kontrast en mycket konkret betydelse. Kontrasten är en viktig faktor för bildens kvalitet. Jag är svag för kontrastrika fotografier. Helst ska det finnas en behaglig spänning mellan högdagrar och lågdagrar. Detta är tydligare i svartvita bilder. Jag tror de flesta fotografer i min generation började sin verksamhet med svartvit fotografi. I mörkrummet var all fokus koncentrerad på att skapa tilltalande kontraster. Så småningom tog färgfotografin över mitt intresse. När färgfilmen blev naturtrogen blev resultatet mer tillfredsställande. Av förklarliga skäl är kulören lika viktig som kontrasten inom färgfotografin, även om koloriten och ljusets intensitet hänger ihop. Få motiv i naturen är mer lämpade för färgåtergivning än just blommor. Men färgbilderna sköljer numera över oss i en aldrig sinande flod. Därav känner jag en längtan tillbaka till den svartvita fotografin, särskilt när det gäller landskapsmotiven. Den digitala tekniken har öppnat nya möjligheter. Man kan i efterhand bestämma om en bild ska återges i färg eller svartvitt, och man kan ha full kontroll över kontrast-omfånget. Fjällens former frestar mig att använda en svartvit tonskala. Ur allt detta uppstod till slut en tanke. Varför inte para ihop motpolerna i fjällen och inom fotogra¬fin, och göra en bok med bilder på blommor och berg, i färg och svartvitt. BARA FÖR ESTETIKENS SKULL.
Inom fotografin har ordet kontrast en mycket konkret betydelse. Kontrasten är en viktig faktor för bildens kvalitet. Jag är svag för kontrastrika fotografier. Helst ska det finnas en behaglig spänning mellan högdagrar och lågdagrar. Detta är tydligare i svartvita bilder. Jag tror de flesta fotografer i min generation började sin verksamhet med svartvit fotografi. I mörkrummet var all fokus koncentrerad på att skapa tilltalande kontraster. Så småningom tog färgfotografin över mitt intresse. När färgfilmen blev naturtrogen blev resultatet mer tillfredsställande. Av förklarliga skäl är kulören lika viktig som kontrasten inom färgfotografin, även om koloriten och ljusets intensitet hänger ihop. Få motiv i naturen är mer lämpade för färgåtergivning än just blommor. Men färgbilderna sköljer numera över oss i en aldrig sinande flod. Därav känner jag en längtan tillbaka till den svartvita fotografin, särskilt när det gäller landskapsmotiven. Den digitala tekniken har öppnat nya möjligheter. Man kan i efterhand bestämma om en bild ska återges i färg eller svartvitt, och man kan ha full kontroll över kontrast-omfånget. Fjällens former frestar mig att använda en svartvit tonskala. Ur allt detta uppstod till slut en tanke. Varför inte para ihop motpolerna i fjällen och inom fotogra¬fin, och göra en bok med bilder på blommor och berg, i färg och svartvitt. BARA FÖR ESTETIKENS SKULL.
Utgiven: 2007
ISBN: 9789185786978
Förlag: Hammar Förlag
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 60 st
Inom fotografin har ordet kontrast en mycket konkret betydelse. Kontrasten är en viktig faktor för bildens kvalitet. Jag är svag för kontrastrika fotografier. Helst ska det finnas en behaglig spänning mellan högdagrar och lågdagrar. Detta är tydligare i svartvita bilder. Jag tror de flesta fotografer i min generation började sin verksamhet med svartvit fotografi. I mörkrummet var all fokus koncentrerad på att skapa tilltalande kontraster. Så småningom tog färgfotografin över mitt intresse. När färgfilmen blev naturtrogen blev resultatet mer tillfredsställande. Av förklarliga skäl är kulören lika viktig som kontrasten inom färgfotografin, även om koloriten och ljusets intensitet hänger ihop. Få motiv i naturen är mer lämpade för färgåtergivning än just blommor. Men färgbilderna sköljer numera över oss i en aldrig sinande flod. Därav känner jag en längtan tillbaka till den svartvita fotografin, särskilt när det gäller landskapsmotiven. Den digitala tekniken har öppnat nya möjligheter. Man kan i efterhand bestämma om en bild ska återges i färg eller svartvitt, och man kan ha full kontroll över kontrast-omfånget. Fjällens former frestar mig att använda en svartvit tonskala. Ur allt detta uppstod till slut en tanke. Varför inte para ihop motpolerna i fjällen och inom fotogra¬fin, och göra en bok med bilder på blommor och berg, i färg och svartvitt. BARA FÖR ESTETIKENS SKULL.
Inom fotografin har ordet kontrast en mycket konkret betydelse. Kontrasten är en viktig faktor för bildens kvalitet. Jag är svag för kontrastrika fotografier. Helst ska det finnas en behaglig spänning mellan högdagrar och lågdagrar. Detta är tydligare i svartvita bilder. Jag tror de flesta fotografer i min generation började sin verksamhet med svartvit fotografi. I mörkrummet var all fokus koncentrerad på att skapa tilltalande kontraster. Så småningom tog färgfotografin över mitt intresse. När färgfilmen blev naturtrogen blev resultatet mer tillfredsställande. Av förklarliga skäl är kulören lika viktig som kontrasten inom färgfotografin, även om koloriten och ljusets intensitet hänger ihop. Få motiv i naturen är mer lämpade för färgåtergivning än just blommor. Men färgbilderna sköljer numera över oss i en aldrig sinande flod. Därav känner jag en längtan tillbaka till den svartvita fotografin, särskilt när det gäller landskapsmotiven. Den digitala tekniken har öppnat nya möjligheter. Man kan i efterhand bestämma om en bild ska återges i färg eller svartvitt, och man kan ha full kontroll över kontrast-omfånget. Fjällens former frestar mig att använda en svartvit tonskala. Ur allt detta uppstod till slut en tanke. Varför inte para ihop motpolerna i fjällen och inom fotogra¬fin, och göra en bok med bilder på blommor och berg, i färg och svartvitt. BARA FÖR ESTETIKENS SKULL.
Ny bok
152 kr159 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
152 kr159 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)