spara 24%
1 säljare
Bildning eller utbildning?
Skolans kris brukar bemötas med argument längs två linjer. Antingen vill man uppnå resultat genom disciplin och hårda krav. Eller också försöker man omvandla skolan till ett livs- och erfarenhetsrum som tar sin utgångspunkt i eleverna själva. Båda dessa strategier leder vilse, menar Hartmut von Hentig, om man inte har klart för sig vad bildning är och ska leda till. I denna i Tyskland mycket uppmärksammade studie pläderar von Hentig för en bildning som är något annat än både utbildning och uppfostran och som från första början låter barn och ungdomar »bilda sig». Hartmut von Hentig är professor emeritus i pedagogik vid universitetet i Bielefeld.
Utgiven: 1998
ISBN: 9789171730770
Förlag: Bokförlaget Daidalos
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 158 st
Skolans kris brukar bemötas med argument längs två linjer. Antingen vill man uppnå resultat genom disciplin och hårda krav. Eller också försöker man omvandla skolan till ett livs- och erfarenhetsrum som tar sin utgångspunkt i eleverna själva. Båda dessa strategier leder vilse, menar Hartmut von Hentig, om man inte har klart för sig vad bildning är och ska leda till. I denna i Tyskland mycket uppmärksammade studie pläderar von Hentig för en bildning som är något annat än både utbildning och uppfostran och som från första början låter barn och ungdomar »bilda sig». Hartmut von Hentig är professor emeritus i pedagogik vid universitetet i Bielefeld.
119 kr156 krSpara 37 kr (24%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.