Bertil Almlöf. Målare och grafiker; Thomas Millroth; 2006

Bertil Almlöf. Målare och grafiker

av Thomas Millroth
Bertil Almlöfs måleri är något så ovanligt som ett ytterst originellt landskapsmåleri, slättbons oändliga synrand transformerad till konstens materia. Eller färgpigmenten förvandlade till glödande, svidande vyer. En ömhet dröjer för det minsta fröet. Personliga erfarenheter av livets yttersta gränsland fångas av landskapets oändliga vidd. Från utsiktspunkten, gården i Hovstad, Östergötland, följer Betil Almlöf inte bara landskapets skiftningar. Han gisslar med okonstlade rappa teckningar tidens dumhet och ondska, det som är motsatsen till det spirande livet och människornas förhoppningar. Thomas Millroth skildrar engagerande de olika sidorna av Almlöfs originella konstnärsskap. Millroth är chef för Ystads konstmuseum och författare till ett stort antal konsböcker. "Det som slår betraktaren inför Bertil Almlöfs måleri är dess starkt utlevande, extatiska sida. Långt upp i åren fortsätter denne målare att ta risker som man inbillar sig hör ungdomen till. En av utställningens suggestiva målningar heter Gul ko, ett kosmos översvämmat av mjölk. Om någon målning befinner sig vid gränsen så är det Gul ko. Men är det inte dit till randen av språket som poesin och måleriet alltid måste gå? För att överleva, för att skapa världen på nytt." Jan Håfström Dagens Nyheter
Bertil Almlöfs måleri är något så ovanligt som ett ytterst originellt landskapsmåleri, slättbons oändliga synrand transformerad till konstens materia. Eller färgpigmenten förvandlade till glödande, svidande vyer. En ömhet dröjer för det minsta fröet. Personliga erfarenheter av livets yttersta gränsland fångas av landskapets oändliga vidd. Från utsiktspunkten, gården i Hovstad, Östergötland, följer Betil Almlöf inte bara landskapets skiftningar. Han gisslar med okonstlade rappa teckningar tidens dumhet och ondska, det som är motsatsen till det spirande livet och människornas förhoppningar. Thomas Millroth skildrar engagerande de olika sidorna av Almlöfs originella konstnärsskap. Millroth är chef för Ystads konstmuseum och författare till ett stort antal konsböcker. "Det som slår betraktaren inför Bertil Almlöfs måleri är dess starkt utlevande, extatiska sida. Långt upp i åren fortsätter denne målare att ta risker som man inbillar sig hör ungdomen till. En av utställningens suggestiva målningar heter Gul ko, ett kosmos översvämmat av mjölk. Om någon målning befinner sig vid gränsen så är det Gul ko. Men är det inte dit till randen av språket som poesin och måleriet alltid måste gå? För att överleva, för att skapa världen på nytt." Jan Håfström Dagens Nyheter
Utgiven: 2006
ISBN: 9789188712189
Förlag: Almlöfs
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 152 st
Bertil Almlöfs måleri är något så ovanligt som ett ytterst originellt landskapsmåleri, slättbons oändliga synrand transformerad till konstens materia. Eller färgpigmenten förvandlade till glödande, svidande vyer. En ömhet dröjer för det minsta fröet. Personliga erfarenheter av livets yttersta gränsland fångas av landskapets oändliga vidd. Från utsiktspunkten, gården i Hovstad, Östergötland, följer Betil Almlöf inte bara landskapets skiftningar. Han gisslar med okonstlade rappa teckningar tidens dumhet och ondska, det som är motsatsen till det spirande livet och människornas förhoppningar. Thomas Millroth skildrar engagerande de olika sidorna av Almlöfs originella konstnärsskap. Millroth är chef för Ystads konstmuseum och författare till ett stort antal konsböcker. "Det som slår betraktaren inför Bertil Almlöfs måleri är dess starkt utlevande, extatiska sida. Långt upp i åren fortsätter denne målare att ta risker som man inbillar sig hör ungdomen till. En av utställningens suggestiva målningar heter Gul ko, ett kosmos översvämmat av mjölk. Om någon målning befinner sig vid gränsen så är det Gul ko. Men är det inte dit till randen av språket som poesin och måleriet alltid måste gå? För att överleva, för att skapa världen på nytt." Jan Håfström Dagens Nyheter
Bertil Almlöfs måleri är något så ovanligt som ett ytterst originellt landskapsmåleri, slättbons oändliga synrand transformerad till konstens materia. Eller färgpigmenten förvandlade till glödande, svidande vyer. En ömhet dröjer för det minsta fröet. Personliga erfarenheter av livets yttersta gränsland fångas av landskapets oändliga vidd. Från utsiktspunkten, gården i Hovstad, Östergötland, följer Betil Almlöf inte bara landskapets skiftningar. Han gisslar med okonstlade rappa teckningar tidens dumhet och ondska, det som är motsatsen till det spirande livet och människornas förhoppningar. Thomas Millroth skildrar engagerande de olika sidorna av Almlöfs originella konstnärsskap. Millroth är chef för Ystads konstmuseum och författare till ett stort antal konsböcker. "Det som slår betraktaren inför Bertil Almlöfs måleri är dess starkt utlevande, extatiska sida. Långt upp i åren fortsätter denne målare att ta risker som man inbillar sig hör ungdomen till. En av utställningens suggestiva målningar heter Gul ko, ett kosmos översvämmat av mjölk. Om någon målning befinner sig vid gränsen så är det Gul ko. Men är det inte dit till randen av språket som poesin och måleriet alltid måste gå? För att överleva, för att skapa världen på nytt." Jan Håfström Dagens Nyheter
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)