Berättelsen om en högskola : akademi, företag och samhällsaktör; Leif Borgert; 2013

Berättelsen om en högskola : akademi, företag och samhällsaktör Upplaga 1

av Leif Borgert
År 1977 bildades ett antal högskolor i en reform byggd på idén om utbildning som investering i det framtida samhället. Högskolorna skulle f­örsörja arbetslivet med kompetens, medan forskning var förbehållet universiteten. Uppdelningen var kontroversiell och stred mot traditionen att akademiska lärare både ska forska och undervisa. Nya styr­system inom staten ledde vidare till att lärosätena idag ­arbetar i en marknadsekonomi. Högskolan ska vara akademi, företag och ­samhällsaktör.

Leif Borgert har bland annat varit ­rektor för Högskolan Dalarna 1997 -2003 och Hög­skolan på Gotland 2003 -2008.
År 1977 bildades ett antal högskolor i en reform byggd på idén om utbildning som investering i det framtida samhället. Högskolorna skulle f­örsörja arbetslivet med kompetens, medan forskning var förbehållet universiteten. Uppdelningen var kontroversiell och stred mot traditionen att akademiska lärare både ska forska och undervisa. Nya styr­system inom staten ledde vidare till att lärosätena idag ­arbetar i en marknadsekonomi. Högskolan ska vara akademi, företag och ­samhällsaktör.

Leif Borgert har bland annat varit ­rektor för Högskolan Dalarna 1997 -2003 och Hög­skolan på Gotland 2003 -2008.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2013
ISBN: 9789173590747
Förlag: Santérus Förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 399 st
År 1977 bildades ett antal högskolor i en reform byggd på idén om utbildning som investering i det framtida samhället. Högskolorna skulle f­örsörja arbetslivet med kompetens, medan forskning var förbehållet universiteten. Uppdelningen var kontroversiell och stred mot traditionen att akademiska lärare både ska forska och undervisa. Nya styr­system inom staten ledde vidare till att lärosätena idag ­arbetar i en marknadsekonomi. Högskolan ska vara akademi, företag och ­samhällsaktör.

Leif Borgert har bland annat varit ­rektor för Högskolan Dalarna 1997 -2003 och Hög­skolan på Gotland 2003 -2008.
År 1977 bildades ett antal högskolor i en reform byggd på idén om utbildning som investering i det framtida samhället. Högskolorna skulle f­örsörja arbetslivet med kompetens, medan forskning var förbehållet universiteten. Uppdelningen var kontroversiell och stred mot traditionen att akademiska lärare både ska forska och undervisa. Nya styr­system inom staten ledde vidare till att lärosätena idag ­arbetar i en marknadsekonomi. Högskolan ska vara akademi, företag och ­samhällsaktör.

Leif Borgert har bland annat varit ­rektor för Högskolan Dalarna 1997 -2003 och Hög­skolan på Gotland 2003 -2008.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)