Bekvämlighetsflagg och arbetsförhållanden; Johan Schelin; 1997

Bekvämlighetsflagg och arbetsförhållanden

av Johan Schelin
Bokpresentation I denna avhandling behandlas bekvämlighetsregisterfrågan ur svensk synvinkel. Den centrala frågan är hur den ökade bekvämlighetsregistreringen av fartyg påverkat rättsbildningen på sjöarbetsmarknaden. I syfte att besvara den frågan diskuteras de rättsliga förutsättningarna för utflaggning samt de nationella och internationella åtgärder statsmakterna och de fackliga organisationerna vidtagit i syfte att såväl förhindra bekvämlighetsregistrering som att reglera arbetsförhållandena ombord. Konkret rör det sig om en analys av villkoren för skeppsregistrering, villkoren för sjöfartsstöd, EG-reglerna om anställningsavtalens bestånd vid överföring av fartyg till främmande flagg. ILO:s miniminormer för fartygs arbete samt blockaderna av bekvämlighetsflaggat tonnage inom ramen för den så kallade ITF-kampanjen. I och med att den ökade utflaggningen också utgör ett internationellt fenomen bör framställningen vara av intresse även för praktiskt och teoretiskt verksamma sjörättsjurister i övriga Norden. I flera fall redogörs för den nordiska rätten på området. Det gäller särskilt kapitlet förande blockadaktionerna.
Bokpresentation I denna avhandling behandlas bekvämlighetsregisterfrågan ur svensk synvinkel. Den centrala frågan är hur den ökade bekvämlighetsregistreringen av fartyg påverkat rättsbildningen på sjöarbetsmarknaden. I syfte att besvara den frågan diskuteras de rättsliga förutsättningarna för utflaggning samt de nationella och internationella åtgärder statsmakterna och de fackliga organisationerna vidtagit i syfte att såväl förhindra bekvämlighetsregistrering som att reglera arbetsförhållandena ombord. Konkret rör det sig om en analys av villkoren för skeppsregistrering, villkoren för sjöfartsstöd, EG-reglerna om anställningsavtalens bestånd vid överföring av fartyg till främmande flagg. ILO:s miniminormer för fartygs arbete samt blockaderna av bekvämlighetsflaggat tonnage inom ramen för den så kallade ITF-kampanjen. I och med att den ökade utflaggningen också utgör ett internationellt fenomen bör framställningen vara av intresse även för praktiskt och teoretiskt verksamma sjörättsjurister i övriga Norden. I flera fall redogörs för den nordiska rätten på området. Det gäller särskilt kapitlet förande blockadaktionerna.
Utgiven: 1997
ISBN: 9789176783443
Förlag: Iustus
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 537 st
Bokpresentation I denna avhandling behandlas bekvämlighetsregisterfrågan ur svensk synvinkel. Den centrala frågan är hur den ökade bekvämlighetsregistreringen av fartyg påverkat rättsbildningen på sjöarbetsmarknaden. I syfte att besvara den frågan diskuteras de rättsliga förutsättningarna för utflaggning samt de nationella och internationella åtgärder statsmakterna och de fackliga organisationerna vidtagit i syfte att såväl förhindra bekvämlighetsregistrering som att reglera arbetsförhållandena ombord. Konkret rör det sig om en analys av villkoren för skeppsregistrering, villkoren för sjöfartsstöd, EG-reglerna om anställningsavtalens bestånd vid överföring av fartyg till främmande flagg. ILO:s miniminormer för fartygs arbete samt blockaderna av bekvämlighetsflaggat tonnage inom ramen för den så kallade ITF-kampanjen. I och med att den ökade utflaggningen också utgör ett internationellt fenomen bör framställningen vara av intresse även för praktiskt och teoretiskt verksamma sjörättsjurister i övriga Norden. I flera fall redogörs för den nordiska rätten på området. Det gäller särskilt kapitlet förande blockadaktionerna.
Bokpresentation I denna avhandling behandlas bekvämlighetsregisterfrågan ur svensk synvinkel. Den centrala frågan är hur den ökade bekvämlighetsregistreringen av fartyg påverkat rättsbildningen på sjöarbetsmarknaden. I syfte att besvara den frågan diskuteras de rättsliga förutsättningarna för utflaggning samt de nationella och internationella åtgärder statsmakterna och de fackliga organisationerna vidtagit i syfte att såväl förhindra bekvämlighetsregistrering som att reglera arbetsförhållandena ombord. Konkret rör det sig om en analys av villkoren för skeppsregistrering, villkoren för sjöfartsstöd, EG-reglerna om anställningsavtalens bestånd vid överföring av fartyg till främmande flagg. ILO:s miniminormer för fartygs arbete samt blockaderna av bekvämlighetsflaggat tonnage inom ramen för den så kallade ITF-kampanjen. I och med att den ökade utflaggningen också utgör ett internationellt fenomen bör framställningen vara av intresse även för praktiskt och teoretiskt verksamma sjörättsjurister i övriga Norden. I flera fall redogörs för den nordiska rätten på området. Det gäller särskilt kapitlet förande blockadaktionerna.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)