Hur barn lär sig språk och vad som är utmärkande för unga människors språk är frågor som sysselsätter många: språkforskare, psykologer och inte minst föräldrar. Framför allt har barns språkutveckling varit föremål för intresset, och det finns idag både mycket kunskap och många teorier om den. Om ungdomars språk vet vi ännu så länge avsevärt mindre.
I den här boken behandlas olika aspekter av barns och ungdomars språk. Den beskriver inte bara hur barn lär sig uttala ord och säga meningar, utan beaktar också de utvecklingsmässiga förutsättningarna för detta liksom den kommunikativa utvecklingen och hur språket används i olika sammanhang hos både barn och ungdomar. Dessutom ges översikter över tvåspråkighet och olika faktorer som kan störa en normal språkutveckling.
Avsikten med boken är att ge en fyllig introduktion för alla som är intresserade av barns och ungdomars språk och vill ha en utgångspunkt för egna iakttagelser. Den är också tänkt att fungera som lärobok på olika kurser, främst på universitetsnivå.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker