Barn som märks : utvecklingspsykologiska möjligheter och svårigheter; B Wrangsjö; 1998
5+ säljare

Barn som märks : utvecklingspsykologiska möjligheter och svårigheter Upplaga 1

av B Wrangsjö
Det finns barn som ställer omgivningen inför stora problem och de förbryllar även experterna. De är sinsemellan olika på många sätt, men deras sätt att förstå och kommunicera med andra är inte det vanliga. Numera får de diagnoser eller mindre väl underbyggda beteckningar som DAMP, ADHD, MBD eller Asperger syndrom.

Den här boken vill bidra till en komplex förståelse av dessa barn där ett neuropsykiatriskt synsätt beaktas som en av flera aspekter. Även dessa barns utveckling sker i en växelverkan mellan inre upplevelser, sociala relationer och biologiska individuella förutsättningar. Känslor och kontakten med andra spelar stor roll för såväl den neurologiska som den psykologiska utvecklingen. Men barn som märks är mer än andra barn beroende av att lära sig samspela med andra närstående personer, liksom att hantera konflikter.

Författarna presenterar ny kunskap om samspelets betydelse för hjärnans utveckling, bland annat analyseras diagnosens inverkan på barnens liv. Man vet att de sätt vi uppfattar varandra och oss själva på tenderar, på gott och ont, att skapa självuppfyllande profetior. En jämförelse görs med situationen för blinda och döva barn, där man tydligt kan se faran med att enbart fokusera på handikappet hos det enskilda barnet.

Medverkande: Björn Wrangsjö (red.) är med. dr, barn- och ungdomspsykiater, psykoanalytiker, chef för Institutet för utbildning i barn och ungdomspsykiatri i Stockholms Läns Landsting.

Gunilla Guvå är leg. psykolog, psykolog-konsult för personal i skola och förskola i Södertälje samt doktorand vid Linköpings universitet.

Leif Havnesköld är leg. psykolog och psykoterapeut samt lärare i psykoterapi vid SAPU och IPP, Stockholm.

Tomas Ljungberg är läkare och etolog vid zoologiska institutionen, Stockholm, och arbetar med barns tidiga utveckling i ett biologiskt perspektiv.

Gunilla Preisler är bitr. professor, leg. psykolog och forskar om barn med funktionshinder ur samspels- och relationsperspektiv samt undervisar i psykologi vid psykologiska institutionen vid Stockholms universitet.

Pia Risholm Mothander är fil. dr, leg. psykolog och psykoterapeut och arbetar vid PBU:s psykologverksamhet vid mödra- och barnhälsovården samt som privat-praktiserande lärare och handledare.

Lennart Ramberg är barn- och ungdoms-psykiater, psykoanalytiker och doktorand vid Institutionen för barn och ungdoms-psykiatri vid Lunds universitet.
Det finns barn som ställer omgivningen inför stora problem och de förbryllar även experterna. De är sinsemellan olika på många sätt, men deras sätt att förstå och kommunicera med andra är inte det vanliga. Numera får de diagnoser eller mindre väl underbyggda beteckningar som DAMP, ADHD, MBD eller Asperger syndrom.

Den här boken vill bidra till en komplex förståelse av dessa barn där ett neuropsykiatriskt synsätt beaktas som en av flera aspekter. Även dessa barns utveckling sker i en växelverkan mellan inre upplevelser, sociala relationer och biologiska individuella förutsättningar. Känslor och kontakten med andra spelar stor roll för såväl den neurologiska som den psykologiska utvecklingen. Men barn som märks är mer än andra barn beroende av att lära sig samspela med andra närstående personer, liksom att hantera konflikter.

Författarna presenterar ny kunskap om samspelets betydelse för hjärnans utveckling, bland annat analyseras diagnosens inverkan på barnens liv. Man vet att de sätt vi uppfattar varandra och oss själva på tenderar, på gott och ont, att skapa självuppfyllande profetior. En jämförelse görs med situationen för blinda och döva barn, där man tydligt kan se faran med att enbart fokusera på handikappet hos det enskilda barnet.

Medverkande: Björn Wrangsjö (red.) är med. dr, barn- och ungdomspsykiater, psykoanalytiker, chef för Institutet för utbildning i barn och ungdomspsykiatri i Stockholms Läns Landsting.

Gunilla Guvå är leg. psykolog, psykolog-konsult för personal i skola och förskola i Södertälje samt doktorand vid Linköpings universitet.

Leif Havnesköld är leg. psykolog och psykoterapeut samt lärare i psykoterapi vid SAPU och IPP, Stockholm.

Tomas Ljungberg är läkare och etolog vid zoologiska institutionen, Stockholm, och arbetar med barns tidiga utveckling i ett biologiskt perspektiv.

Gunilla Preisler är bitr. professor, leg. psykolog och forskar om barn med funktionshinder ur samspels- och relationsperspektiv samt undervisar i psykologi vid psykologiska institutionen vid Stockholms universitet.

Pia Risholm Mothander är fil. dr, leg. psykolog och psykoterapeut och arbetar vid PBU:s psykologverksamhet vid mödra- och barnhälsovården samt som privat-praktiserande lärare och handledare.

Lennart Ramberg är barn- och ungdoms-psykiater, psykoanalytiker och doktorand vid Institutionen för barn och ungdoms-psykiatri vid Lunds universitet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 1998
ISBN: 9789127072435
Förlag: Natur & Kultur
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 288 st
Det finns barn som ställer omgivningen inför stora problem och de förbryllar även experterna. De är sinsemellan olika på många sätt, men deras sätt att förstå och kommunicera med andra är inte det vanliga. Numera får de diagnoser eller mindre väl underbyggda beteckningar som DAMP, ADHD, MBD eller Asperger syndrom.

Den här boken vill bidra till en komplex förståelse av dessa barn där ett neuropsykiatriskt synsätt beaktas som en av flera aspekter. Även dessa barns utveckling sker i en växelverkan mellan inre upplevelser, sociala relationer och biologiska individuella förutsättningar. Känslor och kontakten med andra spelar stor roll för såväl den neurologiska som den psykologiska utvecklingen. Men barn som märks är mer än andra barn beroende av att lära sig samspela med andra närstående personer, liksom att hantera konflikter.

Författarna presenterar ny kunskap om samspelets betydelse för hjärnans utveckling, bland annat analyseras diagnosens inverkan på barnens liv. Man vet att de sätt vi uppfattar varandra och oss själva på tenderar, på gott och ont, att skapa självuppfyllande profetior. En jämförelse görs med situationen för blinda och döva barn, där man tydligt kan se faran med att enbart fokusera på handikappet hos det enskilda barnet.

Medverkande: Björn Wrangsjö (red.) är med. dr, barn- och ungdomspsykiater, psykoanalytiker, chef för Institutet för utbildning i barn och ungdomspsykiatri i Stockholms Läns Landsting.

Gunilla Guvå är leg. psykolog, psykolog-konsult för personal i skola och förskola i Södertälje samt doktorand vid Linköpings universitet.

Leif Havnesköld är leg. psykolog och psykoterapeut samt lärare i psykoterapi vid SAPU och IPP, Stockholm.

Tomas Ljungberg är läkare och etolog vid zoologiska institutionen, Stockholm, och arbetar med barns tidiga utveckling i ett biologiskt perspektiv.

Gunilla Preisler är bitr. professor, leg. psykolog och forskar om barn med funktionshinder ur samspels- och relationsperspektiv samt undervisar i psykologi vid psykologiska institutionen vid Stockholms universitet.

Pia Risholm Mothander är fil. dr, leg. psykolog och psykoterapeut och arbetar vid PBU:s psykologverksamhet vid mödra- och barnhälsovården samt som privat-praktiserande lärare och handledare.

Lennart Ramberg är barn- och ungdoms-psykiater, psykoanalytiker och doktorand vid Institutionen för barn och ungdoms-psykiatri vid Lunds universitet.
Det finns barn som ställer omgivningen inför stora problem och de förbryllar även experterna. De är sinsemellan olika på många sätt, men deras sätt att förstå och kommunicera med andra är inte det vanliga. Numera får de diagnoser eller mindre väl underbyggda beteckningar som DAMP, ADHD, MBD eller Asperger syndrom.

Den här boken vill bidra till en komplex förståelse av dessa barn där ett neuropsykiatriskt synsätt beaktas som en av flera aspekter. Även dessa barns utveckling sker i en växelverkan mellan inre upplevelser, sociala relationer och biologiska individuella förutsättningar. Känslor och kontakten med andra spelar stor roll för såväl den neurologiska som den psykologiska utvecklingen. Men barn som märks är mer än andra barn beroende av att lära sig samspela med andra närstående personer, liksom att hantera konflikter.

Författarna presenterar ny kunskap om samspelets betydelse för hjärnans utveckling, bland annat analyseras diagnosens inverkan på barnens liv. Man vet att de sätt vi uppfattar varandra och oss själva på tenderar, på gott och ont, att skapa självuppfyllande profetior. En jämförelse görs med situationen för blinda och döva barn, där man tydligt kan se faran med att enbart fokusera på handikappet hos det enskilda barnet.

Medverkande: Björn Wrangsjö (red.) är med. dr, barn- och ungdomspsykiater, psykoanalytiker, chef för Institutet för utbildning i barn och ungdomspsykiatri i Stockholms Läns Landsting.

Gunilla Guvå är leg. psykolog, psykolog-konsult för personal i skola och förskola i Södertälje samt doktorand vid Linköpings universitet.

Leif Havnesköld är leg. psykolog och psykoterapeut samt lärare i psykoterapi vid SAPU och IPP, Stockholm.

Tomas Ljungberg är läkare och etolog vid zoologiska institutionen, Stockholm, och arbetar med barns tidiga utveckling i ett biologiskt perspektiv.

Gunilla Preisler är bitr. professor, leg. psykolog och forskar om barn med funktionshinder ur samspels- och relationsperspektiv samt undervisar i psykologi vid psykologiska institutionen vid Stockholms universitet.

Pia Risholm Mothander är fil. dr, leg. psykolog och psykoterapeut och arbetar vid PBU:s psykologverksamhet vid mödra- och barnhälsovården samt som privat-praktiserande lärare och handledare.

Lennart Ramberg är barn- och ungdoms-psykiater, psykoanalytiker och doktorand vid Institutionen för barn och ungdoms-psykiatri vid Lunds universitet.
Begagnad bok
129 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
129 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar