Att använda ord för konstverk Upplaga 1
Att använda ord för konstverk består av konstnären Mats Ergons ihopsamlade och strukturerade bordteckningar, gjorda av Konstnärsklubbens mångkunniga och flitiga medlemmar genom åren. Texterna består av tidens tongivande konstkritikers/recensenters, museichefers, författares och konstnärers beskrivningar av upplevelser och konstsyn. Alltifrån ett beslut fattat 1886 om att lägga papper på bordet för att teckna och anteckna på. Utgångspunkten är ca 7 000 ihopsamlade och arkiverade bordteckningar som Mats Ergon gått igenom och gjort ett urval av. Det blir en kavalkad med teckningar över 100 års aktiviteter, oftast porträtt. Mats Ergon för pennan när det gäller kommentarer, spetsigt och träffsäkert. En stor del av 1900-talets kulturpersonligheter virvlar förbi. Mats Ergon (19332013) var under många år sekreterare i Konstnärsklubben. Han var både fil. kand och utbildad vid Konstakademien. Många utställningar, både i Sverige och utomlands, finns representerade vid de stora museerna. Han har tidigare skrivit om koppargrafik och även om Konstnärsklubbens bordteckningar.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2015
ISBN: 9789173316347
Förlag: Carlsson
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 317 st
Att använda ord för konstverk består av konstnären Mats Ergons ihopsamlade och strukturerade bordteckningar, gjorda av Konstnärsklubbens mångkunniga och flitiga medlemmar genom åren. Texterna består av tidens tongivande konstkritikers/recensenters, museichefers, författares och konstnärers beskrivningar av upplevelser och konstsyn. Alltifrån ett beslut fattat 1886 om att lägga papper på bordet för att teckna och anteckna på. Utgångspunkten är ca 7 000 ihopsamlade och arkiverade bordteckningar som Mats Ergon gått igenom och gjort ett urval av. Det blir en kavalkad med teckningar över 100 års aktiviteter, oftast porträtt. Mats Ergon för pennan när det gäller kommentarer, spetsigt och träffsäkert. En stor del av 1900-talets kulturpersonligheter virvlar förbi. Mats Ergon (19332013) var under många år sekreterare i Konstnärsklubben. Han var både fil. kand och utbildad vid Konstakademien. Många utställningar, både i Sverige och utomlands, finns representerade vid de stora museerna. Han har tidigare skrivit om koppargrafik och även om Konstnärsklubbens bordteckningar.
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.