2 säljare
Arbetsintegrerande sociala företag - - organisation, ledarskap och delaktighet Upplaga 1
På 2000-talet har en ny företagsform etablerat sig i Sverige, arbetsintegrerande sociala företag. I dag finns över 300 sådana företag i landet. De flesta är små företag med 10–20 medarbetare. De har både sociala och ekonomiska mål, driver affärsverksamhet och producerar varor eller tjänster för en marknad. Men de ger också arbete till dem som har svårt att komma in på arbetsmarknaden t ex långtidsarbetslösa och personer med funktionsnedsättningar. Syftet med denna bok är att beskriva och analysera olika aspekter av företagens verksamhet, deras framväxt och relation till andra sektorer i samhället.
I bokens andra del görs framförallt en analys av ledningen och styrningen av företagen. Hur driver man en affärsverksamhet med god arbetsmiljö och inflytande för alla medarbetare? Leder arbetet till empowerment och personlig utveckling? Blir medarbetarna återintegrerade i arbetslivet? Vilka dilemman och svårigheter möter ledare och medarbetare i en ny företagsform? Och hur får dessa ”nya” företag stöd från andra företagare, lokala grupper och offentliga organisationer?
Boken riktar sig till studenter inom socialt arbete, sociologi och företagsekonomi på universitet och högskolor men också till verksamma inom offentliga sektorn som vill få kunskap om arbetsintegrerande sociala företag. Den passar även för studiecirklar bland medarbetare inom dessa företag.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2015
ISBN: 9789144105970
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 253 st
På 2000-talet har en ny företagsform etablerat sig i Sverige, arbetsintegrerande sociala företag. I dag finns över 300 sådana företag i landet. De flesta är små företag med 10–20 medarbetare. De har både sociala och ekonomiska mål, driver affärsverksamhet och producerar varor eller tjänster för en marknad. Men de ger också arbete till dem som har svårt att komma in på arbetsmarknaden t ex långtidsarbetslösa och personer med funktionsnedsättningar. Syftet med denna bok är att beskriva och analysera olika aspekter av företagens verksamhet, deras framväxt och relation till andra sektorer i samhället.
I bokens andra del görs framförallt en analys av ledningen och styrningen av företagen. Hur driver man en affärsverksamhet med god arbetsmiljö och inflytande för alla medarbetare? Leder arbetet till empowerment och personlig utveckling? Blir medarbetarna återintegrerade i arbetslivet? Vilka dilemman och svårigheter möter ledare och medarbetare i en ny företagsform? Och hur får dessa ”nya” företag stöd från andra företagare, lokala grupper och offentliga organisationer?
Boken riktar sig till studenter inom socialt arbete, sociologi och företagsekonomi på universitet och högskolor men också till verksamma inom offentliga sektorn som vill få kunskap om arbetsintegrerande sociala företag. Den passar även för studiecirklar bland medarbetare inom dessa företag.
279 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.