Ämnesdidaktiska insikter och strategier : berättelser från gymnasielärare i samhällskunskap, geografi, historia och religionskunskap; Ann Bernmark-Ottosson, Mats Nilsson, Thomas Nygren, Bengt Schüllerqvist, Christina Osbeck; 2009
Ämnesdidaktiska insikter och strategier : berättelser från gymnasielärare i samhällskunskap, geografi, historia och religionskunskap; Ann Bernmark-Ottosson, Mats Nilsson, Thomas Nygren, Bengt Schüllerqvist, Christina Osbeck; 2009

Ämnesdidaktiska insikter och strategier : berättelser från gymnasielärare i samhällskunskap, geografi, historia och religionskunskap Upplaga 1

av Ann Bernmark-Ottosson, Mats Nilsson, Thomas Nygren, Bengt Schüllerqvist, Christina Osbeck

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2009
  • ISBN: 9789185335930
  • Sidor: 230 st
  • Förlag: Karlstad University Press
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Studiens syfte är att beskriva lärares arbete ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv samt utveckla analytiska redskap för förståelse av lärares arbete inom sitt undervisningsämne. Femton erfarna lärare har intervjuats. I särskilda kapitel skisseras läroplansutveckling och forskningsläge för undervisning i samhällskunskap, geografi, historia och religionskunskap. Utförliga intervjuer med erfarna lärare redovisas för vart och ett av ämnena. Intervjuerna fokuserar på hur lärarna beskriver sina ämnesdidaktiska erfarenheter och de insikter som utvecklats under en mångårig lärargärning. Hur har deras undervisning förändrats under närmare 40 år i yrket? Vilka råd har de erfarna lärare att ge lärarstuderande och nya lärare? När lärarna utformar sitt sätt att undervisa, vilka frågor och perspektiv står då i centrum? Vilka likheter och olikheter framträder i lärarnas svar? Lärarnas biografiska berättelser visar stora likheter, även mellan de olika ämnena. Lärarna beskriver stora förändringar i sin undervisning. Tidiga år i yrket beskrivs som "traditionell och läroboksberoende undervisning", medan undervisning sent i karriären beskrivs med ord som "variation, flexibilitet och elevorientering". Lärarna har genom reflektion över undervisningserfarenheter och fortbildning fördjupat både sina ämneskunskaper och sin förmåga att möta olika elever. Lärarna uttrycker en rad ämnesdidaktiska insikter, inte i forskningens specialtermer, utan i vardagsspråk och genom metaforer. Termen ämnesdidaktiska strategier prövas för lärare som uppvisar en förhållandevis stabil, erfarenhetsbaserad orientering i sin undervisning.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Ämnesdidaktiska insikter och strategier : berättelser från gymnasielärare i samhällskunskap, geografi, historia och religionskunskap (2009)

I november 2009 släpptes boken Ämnesdidaktiska insikter och strategier : berättelser från gymnasielärare i samhällskunskap, geografi, historia och religionskunskap skriven av Ann Bernmark-Ottosson, Mats Nilsson, Thomas Nygren, Bengt Schüllerqvist, Christina Osbeck. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 230 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Karlstad University Press.

Köp boken Ämnesdidaktiska insikter och strategier : berättelser från gymnasielärare i samhällskunskap, geografi, historia och religionskunskap på Studentapan och spara pengar.

Referera till Ämnesdidaktiska insikter och strategier : berättelser från gymnasielärare i samhällskunskap, geografi, historia och religionskunskap (Upplaga 1)

Harvard

Bernmark-Ottosson, A., Nilsson, M., Nygren, T., Schüllerqvist, B. & Osbeck, C. (2009). Ämnesdidaktiska insikter och strategier : berättelser från gymnasielärare i samhällskunskap, geografi, historia och religionskunskap. 1:a uppl. Karlstad University Press.

Oxford

Bernmark-Ottosson, Ann, Nilsson, Mats, Nygren, Thomas, Schüllerqvist, Bengt & Osbeck, Christina, Ämnesdidaktiska insikter och strategier : berättelser från gymnasielärare i samhällskunskap, geografi, historia och religionskunskap, 1 uppl. (Karlstad University Press, 2009).

APA

Bernmark-Ottosson, A., Nilsson, M., Nygren, T., Schüllerqvist, B., & Osbeck, C. (2009). Ämnesdidaktiska insikter och strategier : berättelser från gymnasielärare i samhällskunskap, geografi, historia och religionskunskap (1:a uppl.). Karlstad University Press.

Vancouver

Bernmark-Ottosson A, Nilsson M, Nygren T, Schüllerqvist B, Osbeck C. Ämnesdidaktiska insikter och strategier : berättelser från gymnasielärare i samhällskunskap, geografi, historia och religionskunskap. 1:a uppl. Karlstad University Press; 2009.

Tillfälligt slut

Bevaka boken och få meddelande när den är tillgänglig igen.