endast ny
Amici Curiae Marknadsdomstolen 1971-2016
I samband med att Marknadsdomstolen upphörde den 31 augusti 2016 beslutade domstolen tillsammans med Institutet för immaterial- och marknadsrätt vid Stockholms universitet (IFIM) att utge en minnesskrift som belyser hur marknadsrätten utvecklats under de drygt fyra decennier som domstolen varit verksam. Boken innehåller dessutom ett mycket användbart register över Marknadsdomstolens samtliga avgöranden 1971-2016. Med hjälp av sökorden finner man lätt vilka domar som behandlar ett visst ämnesområde. Redaktionskommittén har bestått av Per Carlson, Per Jonas Nordell, Jan Rosén och Ulf Bernitz. Innehåll: Håkan Andersson - Metodkrav i mötet mellan skadeståndsrätt och områdena för icke-materiella ingrepp Torbjörn Andersson - Partsautonomi och konkurrensrätt – en skiss Stojan Arnerstål - Användning av annans varumärke i jämförande reklam – en upplösning av gränserna mellan två rättsområden Johan Axhamn - Otillbörlig konkurrens, god marknadsföringssed och otillbörlig affärsmetod Antonina Bakardjieva Engelbrekt - The Market Court under the direct and indirect influence of Europeanisation Henrik Bengtsson - Förbudsutformning inom immaterial- och marknadsrätten Ulf Bernitz - Generalklausulen i marknadsföringslagen – dess utveckling och räckvidd belyst genom MD:s praxis Håkan Borgenhäll - Renommésnyltning – rättsutveckling i expressfart Per Carlson - Officialprövning i marknadsföringsmål om vitesförbud – en illusion Karin Cederlund - Jakten på genomsnittskonsumenten Peter Delden - Drygt 20 år med ”ny” konkurrenslagstiftning Anne Ekblom-Wörlund - Genomsnittskonsumenten och andra fiktiva EU-rättsliga rättsfigurer i finsk rättspraxis Elisabeth Eklund - Principen om ne bis in idem i konkurrensrätten Per Eklund - Marknadsföringsmål i två domstolsinstanser – erfarenheter och förhoppningar Michael Funke - Marketing Law Development within the Context of Political Economy – A Historical Perspective on the Creation of the Swedish Market Court Örjan Grundén - MD – en unik processordning som motsvarat näringslivets behov Lars Hallén - Platsens betydelse för marknadsföringen Lars Henriksson - Indispositiva tvistemål – handläggningsregler för tillämpning av konkurrenslagen Jonas Häckner och Astri Muren - Marknadsrätten i ett samhällsperspektiv Helene Karlsson och Malin Malmström - Omloppstider i Marknadsdomstolen åren 2005-2010 Marianne Levin - Skyddet mot efterbildning – en europeisk smaksak numera Björn Lundqvist - Postenmålet i ljuset av EU-domstolens senare praxis Christer Löfgren - Om vilseledande marknadsföring, vardag i MD – en kryssning i havet av vilseledanden Lars-Gunnar Mattsson - Näringsfrihetsrådet i strukturrationaliseringens tjänst – i sin tid Robert Moldén - Europakonventionen i Marknadsdomstolens konkurrensrättsliga rättspraxis – en överblick Per Jonas Nordell - Marknadsföringslagens kännedomskrav Mikael Pauli - Rättskraft i marknadsföringsmål David Ramsjö - Rättegångskostnader i marknadsföringsrättsliga mål i Marknadsdomstolens avgöranden 2012–2016 – särskilt avseende skäligheten av begärd kostnadsersättning Olle Rislund - Jura novit curia? – Några reflektioner kring rättsliga sakkunnigutlåtanden med anledning av MD 2012:16 Johan Rosén - Processuella preklusionsregler i indispositiva mål – några tankar om tillämpningen i mål och ärenden enligt marknadsföringslagen och konkurrenslagen Per Sahlqvist - Domstolen och marknaden – bevis och beviskrav Mårten Schultz - Orsaksbedömningar vid skadestånd för otillbörlig marknadsföring Ingeborg Simonsson - Interimistiska åtgärder enligt marknadsföringslagen Anders Stenlund - Självreglering i internationellt perspektiv – vad har hänt och händer? Helena Sundén - Självreglering som medel för att motverka korruption Cecilia Tisell, Madeleine Larsson, Pär Magnusson, Ida Nyström och Gunnar Wikström - Marknadsdomstolen och konsumentskyddet Daniel Tornberg - Marknadsföringsrättsliga överlappningar – lagstridighet som rättslig grund Monique Wadsted - Marknadsdomstolen – min domstol Richard Wessman - Marknadsföringsskada Johannes Wickbom - Könsdiskriminerande reklam – det som MD inte tog i Stefan Widmark, Bodil Ehlers och Azra Osmancevic - Marknadsrätten och sociala medier Monica Viken - Bevisverdien av markedsundersøkelser – utviklingstendenser i Marknadsdomstolens praksis Marianne Åbyhammar - Reklamombudsmannens opinionsnämnd – ICC:s regelverk i tillämpning Karin Åhman - Marknadsdomstolen, företagen och Regeringsformen Per Carlson - En tillbakablick Sökordsregister över Marknadsdomstolens avgöranden 1971-2016
Utgiven: 2017
ISBN: 9789172236653
Förlag: Jure Förlag
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 761 st
I samband med att Marknadsdomstolen upphörde den 31 augusti 2016 beslutade domstolen tillsammans med Institutet för immaterial- och marknadsrätt vid Stockholms universitet (IFIM) att utge en minnesskrift som belyser hur marknadsrätten utvecklats under de drygt fyra decennier som domstolen varit verksam. Boken innehåller dessutom ett mycket användbart register över Marknadsdomstolens samtliga avgöranden 1971-2016. Med hjälp av sökorden finner man lätt vilka domar som behandlar ett visst ämnesområde. Redaktionskommittén har bestått av Per Carlson, Per Jonas Nordell, Jan Rosén och Ulf Bernitz. Innehåll: Håkan Andersson - Metodkrav i mötet mellan skadeståndsrätt och områdena för icke-materiella ingrepp Torbjörn Andersson - Partsautonomi och konkurrensrätt – en skiss Stojan Arnerstål - Användning av annans varumärke i jämförande reklam – en upplösning av gränserna mellan två rättsområden Johan Axhamn - Otillbörlig konkurrens, god marknadsföringssed och otillbörlig affärsmetod Antonina Bakardjieva Engelbrekt - The Market Court under the direct and indirect influence of Europeanisation Henrik Bengtsson - Förbudsutformning inom immaterial- och marknadsrätten Ulf Bernitz - Generalklausulen i marknadsföringslagen – dess utveckling och räckvidd belyst genom MD:s praxis Håkan Borgenhäll - Renommésnyltning – rättsutveckling i expressfart Per Carlson - Officialprövning i marknadsföringsmål om vitesförbud – en illusion Karin Cederlund - Jakten på genomsnittskonsumenten Peter Delden - Drygt 20 år med ”ny” konkurrenslagstiftning Anne Ekblom-Wörlund - Genomsnittskonsumenten och andra fiktiva EU-rättsliga rättsfigurer i finsk rättspraxis Elisabeth Eklund - Principen om ne bis in idem i konkurrensrätten Per Eklund - Marknadsföringsmål i två domstolsinstanser – erfarenheter och förhoppningar Michael Funke - Marketing Law Development within the Context of Political Economy – A Historical Perspective on the Creation of the Swedish Market Court Örjan Grundén - MD – en unik processordning som motsvarat näringslivets behov Lars Hallén - Platsens betydelse för marknadsföringen Lars Henriksson - Indispositiva tvistemål – handläggningsregler för tillämpning av konkurrenslagen Jonas Häckner och Astri Muren - Marknadsrätten i ett samhällsperspektiv Helene Karlsson och Malin Malmström - Omloppstider i Marknadsdomstolen åren 2005-2010 Marianne Levin - Skyddet mot efterbildning – en europeisk smaksak numera Björn Lundqvist - Postenmålet i ljuset av EU-domstolens senare praxis Christer Löfgren - Om vilseledande marknadsföring, vardag i MD – en kryssning i havet av vilseledanden Lars-Gunnar Mattsson - Näringsfrihetsrådet i strukturrationaliseringens tjänst – i sin tid Robert Moldén - Europakonventionen i Marknadsdomstolens konkurrensrättsliga rättspraxis – en överblick Per Jonas Nordell - Marknadsföringslagens kännedomskrav Mikael Pauli - Rättskraft i marknadsföringsmål David Ramsjö - Rättegångskostnader i marknadsföringsrättsliga mål i Marknadsdomstolens avgöranden 2012–2016 – särskilt avseende skäligheten av begärd kostnadsersättning Olle Rislund - Jura novit curia? – Några reflektioner kring rättsliga sakkunnigutlåtanden med anledning av MD 2012:16 Johan Rosén - Processuella preklusionsregler i indispositiva mål – några tankar om tillämpningen i mål och ärenden enligt marknadsföringslagen och konkurrenslagen Per Sahlqvist - Domstolen och marknaden – bevis och beviskrav Mårten Schultz - Orsaksbedömningar vid skadestånd för otillbörlig marknadsföring Ingeborg Simonsson - Interimistiska åtgärder enligt marknadsföringslagen Anders Stenlund - Självreglering i internationellt perspektiv – vad har hänt och händer? Helena Sundén - Självreglering som medel för att motverka korruption Cecilia Tisell, Madeleine Larsson, Pär Magnusson, Ida Nyström och Gunnar Wikström - Marknadsdomstolen och konsumentskyddet Daniel Tornberg - Marknadsföringsrättsliga överlappningar – lagstridighet som rättslig grund Monique Wadsted - Marknadsdomstolen – min domstol Richard Wessman - Marknadsföringsskada Johannes Wickbom - Könsdiskriminerande reklam – det som MD inte tog i Stefan Widmark, Bodil Ehlers och Azra Osmancevic - Marknadsrätten och sociala medier Monica Viken - Bevisverdien av markedsundersøkelser – utviklingstendenser i Marknadsdomstolens praksis Marianne Åbyhammar - Reklamombudsmannens opinionsnämnd – ICC:s regelverk i tillämpning Karin Åhman - Marknadsdomstolen, företagen och Regeringsformen Per Carlson - En tillbakablick Sökordsregister över Marknadsdomstolens avgöranden 1971-2016
856 kr901 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.