endast ny
6722 Tyska renässanskonstnärer (6722 Deutsche Künstler der Renaissance). Del 2 Upplaga 1
Del 2. Sammanställning i två delar av 6722 tyska renässanskonstnärer födda före år 1600. Målare, bildhuggare, konstgjutare, metalletsare och grafiker födda eller verksamma i Tyskromerska riket eller i dess direkta närhet.
Denna sammanställning är gjord som en handbok för att i alfabetisk ordning kunna få en snabb och kort
information om den konstnär man söker.
Tidsperioden som täcks är cirka 1380 - 1630 vilket kan tyckas generöst med titeln renässans men behövdes
eftersom det skiljer avsevärt i utvecklingstiden mellan skulptur och måleri, och även mellan mästare som var tidigt
ute och stilistisk eftersläpning hos andra.
Bildhuggarna var avsevärt tidigare än målarna i sina strävanden att bli mer realistiska vilket kan exemplifieras av Adam och Eva i Notre Dame i Paris skapade omkring 1260, Heinrich
von Konstanz skulpturer för St Katharinenthal omkring 1290 och Paul Sluters arbeten i Dijon från 1380 - talet och
framåt vilka alla uppvisar en realism som målarna inte skulle uppnå förrän ytterligare 100 eller 200 år senare.
Detta har lett till att inte alla målare verksamma vid sekelskiftet 1300 - 1400 har medtagits, utan endast det fåtal
som anses ha haft ett omfattande inflytande på nytänkandet.
Inledning finns i del 1. litteraturförteckning i del 2.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2023
ISBN: 9789180279857
Förlag: BoD
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 436 st
Del 2. Sammanställning i två delar av 6722 tyska renässanskonstnärer födda före år 1600. Målare, bildhuggare, konstgjutare, metalletsare och grafiker födda eller verksamma i Tyskromerska riket eller i dess direkta närhet.
Denna sammanställning är gjord som en handbok för att i alfabetisk ordning kunna få en snabb och kort
information om den konstnär man söker.
Tidsperioden som täcks är cirka 1380 - 1630 vilket kan tyckas generöst med titeln renässans men behövdes
eftersom det skiljer avsevärt i utvecklingstiden mellan skulptur och måleri, och även mellan mästare som var tidigt
ute och stilistisk eftersläpning hos andra.
Bildhuggarna var avsevärt tidigare än målarna i sina strävanden att bli mer realistiska vilket kan exemplifieras av Adam och Eva i Notre Dame i Paris skapade omkring 1260, Heinrich
von Konstanz skulpturer för St Katharinenthal omkring 1290 och Paul Sluters arbeten i Dijon från 1380 - talet och
framåt vilka alla uppvisar en realism som målarna inte skulle uppnå förrän ytterligare 100 eller 200 år senare.
Detta har lett till att inte alla målare verksamma vid sekelskiftet 1300 - 1400 har medtagits, utan endast det fåtal
som anses ha haft ett omfattande inflytande på nytänkandet.
Inledning finns i del 1. litteraturförteckning i del 2.
510 kr536 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.