Roadkill; Anders Ängsvik; 2020
endast ny

Roadkill

av Anders Ängsvik
I Project Overkill går konstnären Anders Ängsvik in i rollen som naturfotograf, men söker sig paradoxalt nog till en plats som skär genom naturen: bilvägarna. De ses inte som natur men är inte heller dess motsats. Sedan 2006 har Ängsvik fotograferat ett hundratal djur, döda som levande, i sitt undersökande av motorvägen som biotop. Roadkill är baserad på ett urval av åtta fotografier från serien, utspridda genom boken, som plötsliga avbrott på en färd. Fotografierna presenteras i sekvenser med såväl detaljer som bilderna i helhet. Detaljerna från de upp till 212 cm breda fotografierna är återgivna i fullskala. Genom hela boken följer en text av Magnus Bärtås, professor i konst och författare, och Fredrik Ekman, författare: ”Bye Bye Monkey” (tidigare publicerad på svenska i Orienterarsjukan och andra berättelser, Bokförlaget DN, 2001). Med avstamp i filmen Planet of the Apes (1968) för texten ett resonemang kring människans skräckblandade fascination för djur. Texten löper i nederkanten på de grå sidorna, likt röster från en bilradio längs vägen; fotnoterna ter sig som associativa tankar som triggas under resans gång. Den gula färgen på bokens för- och eftersättsblad ger tillsammans med det röda bokmärket en koppling till vägmärkenas varsel. Anders Ängsvik är fotograf och konstnär, född 1961 i Stockholm. Han har studerat på Kungliga konsthögskolan i Stockholm. Hans arbete har ställts ut på bland annat Centre Culturel Suédois i Paris, Arbetets museum i Norrköping, Moderna Museet, Nordin Gallery och Centrum för fotografi i Stockholm. Ängsvik är även författare till boken Beckombergalandet (som Anders K. Johansson, Bilda förlag, 1999) där han i text och bild skildrar sin uppväxt i en personalbostad på sjukhusområdet.
I Project Overkill går konstnären Anders Ängsvik in i rollen som naturfotograf, men söker sig paradoxalt nog till en plats som skär genom naturen: bilvägarna. De ses inte som natur men är inte heller dess motsats. Sedan 2006 har Ängsvik fotograferat ett hundratal djur, döda som levande, i sitt undersökande av motorvägen som biotop. Roadkill är baserad på ett urval av åtta fotografier från serien, utspridda genom boken, som plötsliga avbrott på en färd. Fotografierna presenteras i sekvenser med såväl detaljer som bilderna i helhet. Detaljerna från de upp till 212 cm breda fotografierna är återgivna i fullskala. Genom hela boken följer en text av Magnus Bärtås, professor i konst och författare, och Fredrik Ekman, författare: ”Bye Bye Monkey” (tidigare publicerad på svenska i Orienterarsjukan och andra berättelser, Bokförlaget DN, 2001). Med avstamp i filmen Planet of the Apes (1968) för texten ett resonemang kring människans skräckblandade fascination för djur. Texten löper i nederkanten på de grå sidorna, likt röster från en bilradio längs vägen; fotnoterna ter sig som associativa tankar som triggas under resans gång. Den gula färgen på bokens för- och eftersättsblad ger tillsammans med det röda bokmärket en koppling till vägmärkenas varsel. Anders Ängsvik är fotograf och konstnär, född 1961 i Stockholm. Han har studerat på Kungliga konsthögskolan i Stockholm. Hans arbete har ställts ut på bland annat Centre Culturel Suédois i Paris, Arbetets museum i Norrköping, Moderna Museet, Nordin Gallery och Centrum för fotografi i Stockholm. Ängsvik är även författare till boken Beckombergalandet (som Anders K. Johansson, Bilda förlag, 1999) där han i text och bild skildrar sin uppväxt i en personalbostad på sjukhusområdet.
Utgiven: 2020
ISBN: 9789198524420
Förlag: Praun & Guermouche
Format: Inbunden
Språk: Engelska
Sidor: 336 st
I Project Overkill går konstnären Anders Ängsvik in i rollen som naturfotograf, men söker sig paradoxalt nog till en plats som skär genom naturen: bilvägarna. De ses inte som natur men är inte heller dess motsats. Sedan 2006 har Ängsvik fotograferat ett hundratal djur, döda som levande, i sitt undersökande av motorvägen som biotop. Roadkill är baserad på ett urval av åtta fotografier från serien, utspridda genom boken, som plötsliga avbrott på en färd. Fotografierna presenteras i sekvenser med såväl detaljer som bilderna i helhet. Detaljerna från de upp till 212 cm breda fotografierna är återgivna i fullskala. Genom hela boken följer en text av Magnus Bärtås, professor i konst och författare, och Fredrik Ekman, författare: ”Bye Bye Monkey” (tidigare publicerad på svenska i Orienterarsjukan och andra berättelser, Bokförlaget DN, 2001). Med avstamp i filmen Planet of the Apes (1968) för texten ett resonemang kring människans skräckblandade fascination för djur. Texten löper i nederkanten på de grå sidorna, likt röster från en bilradio längs vägen; fotnoterna ter sig som associativa tankar som triggas under resans gång. Den gula färgen på bokens för- och eftersättsblad ger tillsammans med det röda bokmärket en koppling till vägmärkenas varsel. Anders Ängsvik är fotograf och konstnär, född 1961 i Stockholm. Han har studerat på Kungliga konsthögskolan i Stockholm. Hans arbete har ställts ut på bland annat Centre Culturel Suédois i Paris, Arbetets museum i Norrköping, Moderna Museet, Nordin Gallery och Centrum för fotografi i Stockholm. Ängsvik är även författare till boken Beckombergalandet (som Anders K. Johansson, Bilda förlag, 1999) där han i text och bild skildrar sin uppväxt i en personalbostad på sjukhusområdet.
I Project Overkill går konstnären Anders Ängsvik in i rollen som naturfotograf, men söker sig paradoxalt nog till en plats som skär genom naturen: bilvägarna. De ses inte som natur men är inte heller dess motsats. Sedan 2006 har Ängsvik fotograferat ett hundratal djur, döda som levande, i sitt undersökande av motorvägen som biotop. Roadkill är baserad på ett urval av åtta fotografier från serien, utspridda genom boken, som plötsliga avbrott på en färd. Fotografierna presenteras i sekvenser med såväl detaljer som bilderna i helhet. Detaljerna från de upp till 212 cm breda fotografierna är återgivna i fullskala. Genom hela boken följer en text av Magnus Bärtås, professor i konst och författare, och Fredrik Ekman, författare: ”Bye Bye Monkey” (tidigare publicerad på svenska i Orienterarsjukan och andra berättelser, Bokförlaget DN, 2001). Med avstamp i filmen Planet of the Apes (1968) för texten ett resonemang kring människans skräckblandade fascination för djur. Texten löper i nederkanten på de grå sidorna, likt röster från en bilradio längs vägen; fotnoterna ter sig som associativa tankar som triggas under resans gång. Den gula färgen på bokens för- och eftersättsblad ger tillsammans med det röda bokmärket en koppling till vägmärkenas varsel. Anders Ängsvik är fotograf och konstnär, född 1961 i Stockholm. Han har studerat på Kungliga konsthögskolan i Stockholm. Hans arbete har ställts ut på bland annat Centre Culturel Suédois i Paris, Arbetets museum i Norrköping, Moderna Museet, Nordin Gallery och Centrum för fotografi i Stockholm. Ängsvik är även författare till boken Beckombergalandet (som Anders K. Johansson, Bilda förlag, 1999) där han i text och bild skildrar sin uppväxt i en personalbostad på sjukhusområdet.
Ny bok
342 kr360 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
342 kr360 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)