Marknad och moral : en antologi; Daniel Klein, Deirdre McCloskey, Steven Shavell, Viktor Vanberg; 2008

Marknad och moral : en antologi

av Daniel Klein, Deirdre McCloskey, Steven Shavell, Viktor Vanberg
Trots marknadsekonomins välståndshöjande förmåga finns hos många ett tvivel på att marknadsekonomin också är moraliskt godtagbar. Men vad säger forskningen egentligen? Finns det incitament och mekanismer i ett fritt näringsliv som leder till ett moraliskt agerande och hur kan de i så fall förstärkas? Vilken effekt har förändrad lagstiftning?

I Marknad och moral presenterar fyra världsledande forskare sin syn på hur marknader kan - och inte kan - betraktas som moraliska.
Trots marknadsekonomins välståndshöjande förmåga finns hos många ett tvivel på att marknadsekonomin också är moraliskt godtagbar. Men vad säger forskningen egentligen? Finns det incitament och mekanismer i ett fritt näringsliv som leder till ett moraliskt agerande och hur kan de i så fall förstärkas? Vilken effekt har förändrad lagstiftning?

I Marknad och moral presenterar fyra världsledande forskare sin syn på hur marknader kan - och inte kan - betraktas som moraliska.
Utgiven: 2008
ISBN: 9789175680736
Förlag: Norstedts Akademiska Förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 156 st
Trots marknadsekonomins välståndshöjande förmåga finns hos många ett tvivel på att marknadsekonomin också är moraliskt godtagbar. Men vad säger forskningen egentligen? Finns det incitament och mekanismer i ett fritt näringsliv som leder till ett moraliskt agerande och hur kan de i så fall förstärkas? Vilken effekt har förändrad lagstiftning?

I Marknad och moral presenterar fyra världsledande forskare sin syn på hur marknader kan - och inte kan - betraktas som moraliska.
Trots marknadsekonomins välståndshöjande förmåga finns hos många ett tvivel på att marknadsekonomin också är moraliskt godtagbar. Men vad säger forskningen egentligen? Finns det incitament och mekanismer i ett fritt näringsliv som leder till ett moraliskt agerande och hur kan de i så fall förstärkas? Vilken effekt har förändrad lagstiftning?

I Marknad och moral presenterar fyra världsledande forskare sin syn på hur marknader kan - och inte kan - betraktas som moraliska.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)