Marknad och moral : en antologi
Trots marknadsekonomins välståndshöjande förmåga finns hos många ett tvivel på att marknadsekonomin också är moraliskt godtagbar. Men vad säger forskningen egentligen? Finns det incitament och mekanismer i ett fritt näringsliv som leder till ett moraliskt agerande och hur kan de i så fall förstärkas? Vilken effekt har förändrad lagstiftning?
I Marknad och moral presenterar fyra världsledande forskare sin syn på hur marknader kan - och inte kan - betraktas som moraliska.
Utgiven: 2008
ISBN: 9789175680736
Förlag: Norstedts Akademiska Förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 156 st
Trots marknadsekonomins välståndshöjande förmåga finns hos många ett tvivel på att marknadsekonomin också är moraliskt godtagbar. Men vad säger forskningen egentligen? Finns det incitament och mekanismer i ett fritt näringsliv som leder till ett moraliskt agerande och hur kan de i så fall förstärkas? Vilken effekt har förändrad lagstiftning?
I Marknad och moral presenterar fyra världsledande forskare sin syn på hur marknader kan - och inte kan - betraktas som moraliska.
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.