Läsfixarna, 4 dockor; null; 2014

Läsfixarna, 4 dockor Upplaga 1

av
Ta in Läsfixarna i klassrummet! Läsfixarna är fyra figurer som dina elever kan ha med sig när de ska ta sig an och förstå innehållet i texter. Handdockorna konkretiserar arbetet med Läsfixarna.

De fyra Läsfixarna är Spågumman Julia (den som förutsäger), Frågeapan (den som ställer frågor på olika nivåer), Fröken Detektiv (den som klargör) och Cowboy-Jim med lasso (den som sammanfattar).

Läsfixarna är en av de undervisningsmodeller som beskrivs i Barbro Westlunds bok Att undervisa i läsförståelse, och är också en av de modeller som eleverna får möta i läromedlet ABC-klubben.

Gör som Spågumman Julia!
Stanna upp när du läser och fundera på vad du tror att texten kommer att handla om. Vad kommer att hända? 

Gör som Frågeapan!
Var nyfiken och ställ egna frågor när du läser. Vem? När? Varför? Hur?

Gör som Fröken Detektiv!
Stanna upp och fundera när det är något du inte förstår. Slå upp svåra ord. Diskutera sådant som är otydligt med en kamrat eller en lärare.

Gör som Cowboy-Jim med lassot!
Fånga in det viktigaste i texten och sammanfatta innehållet.

Syftet med användningen av Läsfixarna och andra strategier är att det ska ske en överföringseffekt, så att de kan användas som tankestöd i nya sammanhang vid möten av olika texter framöver.
Ta in Läsfixarna i klassrummet! Läsfixarna är fyra figurer som dina elever kan ha med sig när de ska ta sig an och förstå innehållet i texter. Handdockorna konkretiserar arbetet med Läsfixarna.

De fyra Läsfixarna är Spågumman Julia (den som förutsäger), Frågeapan (den som ställer frågor på olika nivåer), Fröken Detektiv (den som klargör) och Cowboy-Jim med lasso (den som sammanfattar).

Läsfixarna är en av de undervisningsmodeller som beskrivs i Barbro Westlunds bok Att undervisa i läsförståelse, och är också en av de modeller som eleverna får möta i läromedlet ABC-klubben.

Gör som Spågumman Julia!
Stanna upp när du läser och fundera på vad du tror att texten kommer att handla om. Vad kommer att hända? 

Gör som Frågeapan!
Var nyfiken och ställ egna frågor när du läser. Vem? När? Varför? Hur?

Gör som Fröken Detektiv!
Stanna upp och fundera när det är något du inte förstår. Slå upp svåra ord. Diskutera sådant som är otydligt med en kamrat eller en lärare.

Gör som Cowboy-Jim med lassot!
Fånga in det viktigaste i texten och sammanfatta innehållet.

Syftet med användningen av Läsfixarna och andra strategier är att det ska ske en överföringseffekt, så att de kan användas som tankestöd i nya sammanhang vid möten av olika texter framöver.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2014
ISBN: 9789127435339
Förlag: Natur & Kultur Läromedel
Format: Bok
Språk: Svenska
Sidor: 4 st
Ta in Läsfixarna i klassrummet! Läsfixarna är fyra figurer som dina elever kan ha med sig när de ska ta sig an och förstå innehållet i texter. Handdockorna konkretiserar arbetet med Läsfixarna.

De fyra Läsfixarna är Spågumman Julia (den som förutsäger), Frågeapan (den som ställer frågor på olika nivåer), Fröken Detektiv (den som klargör) och Cowboy-Jim med lasso (den som sammanfattar).

Läsfixarna är en av de undervisningsmodeller som beskrivs i Barbro Westlunds bok Att undervisa i läsförståelse, och är också en av de modeller som eleverna får möta i läromedlet ABC-klubben.

Gör som Spågumman Julia!
Stanna upp när du läser och fundera på vad du tror att texten kommer att handla om. Vad kommer att hända? 

Gör som Frågeapan!
Var nyfiken och ställ egna frågor när du läser. Vem? När? Varför? Hur?

Gör som Fröken Detektiv!
Stanna upp och fundera när det är något du inte förstår. Slå upp svåra ord. Diskutera sådant som är otydligt med en kamrat eller en lärare.

Gör som Cowboy-Jim med lassot!
Fånga in det viktigaste i texten och sammanfatta innehållet.

Syftet med användningen av Läsfixarna och andra strategier är att det ska ske en överföringseffekt, så att de kan användas som tankestöd i nya sammanhang vid möten av olika texter framöver.
Ta in Läsfixarna i klassrummet! Läsfixarna är fyra figurer som dina elever kan ha med sig när de ska ta sig an och förstå innehållet i texter. Handdockorna konkretiserar arbetet med Läsfixarna.

De fyra Läsfixarna är Spågumman Julia (den som förutsäger), Frågeapan (den som ställer frågor på olika nivåer), Fröken Detektiv (den som klargör) och Cowboy-Jim med lasso (den som sammanfattar).

Läsfixarna är en av de undervisningsmodeller som beskrivs i Barbro Westlunds bok Att undervisa i läsförståelse, och är också en av de modeller som eleverna får möta i läromedlet ABC-klubben.

Gör som Spågumman Julia!
Stanna upp när du läser och fundera på vad du tror att texten kommer att handla om. Vad kommer att hända? 

Gör som Frågeapan!
Var nyfiken och ställ egna frågor när du läser. Vem? När? Varför? Hur?

Gör som Fröken Detektiv!
Stanna upp och fundera när det är något du inte förstår. Slå upp svåra ord. Diskutera sådant som är otydligt med en kamrat eller en lärare.

Gör som Cowboy-Jim med lassot!
Fånga in det viktigaste i texten och sammanfatta innehållet.

Syftet med användningen av Läsfixarna och andra strategier är att det ska ske en överföringseffekt, så att de kan användas som tankestöd i nya sammanhang vid möten av olika texter framöver.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)