Lärstilar Upplaga 2
Människor har inte bara olika lätt att lära sig utan lär sig också på olika sätt - de har olika lärstilar. På senare år har intresset för hur lärstilar påverkar lärandet ökat kraftigt. Det är viktigt att vara medveten omhur man lär sig för att kunna hålla jämna steg med utvecklingen i dagens kunskapsintensiva samhälle. För dig som är kursledare eller handledare är det viktigt att känna till deltagarnas lärstilar för att kunna tillgodose behovet av olika läraktiviteter på en kurs och sätta samman väl fungerande grupper. Dessutom behöver kursledaren vara medveten om att valet av lärstil omedvetet påverkar kursutformningen. I den här boken beskrivs lärande som en kontinuerlig process. Den sammanfattas i en lärcykel med fyra olika stadier: uppleva, observera, dra slutsatser och planera. Dessa stadier spelar alla en viktig roll i den totala processen men olika människor prioriterar olika stadier. Stadierna är kopplade till fyra lärstilar: aktiv, reflekterande, teoretisk och pragmatisk. På ett lättfattligt sätt och med många exempel beskrivs hur man konkret kan utnyttja dessa kunskaper om lärstilar före, under och efter en kurs. Författarna ger konkreta tips på läraktiviteter, principer för gruppsammansättning och kursupplägg. Tillsammans med frågeformuläret för lärstilar är boken ett mycket kraftfullt verktyg för alla som vill lära effektivare. Boken kan användas både på längre och kortare utbildningar - inom företagsutbildning, gymnasieskola, komvux, KY-utbildning och universitet.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2006
ISBN: 9789144039770
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 76 st
Människor har inte bara olika lätt att lära sig utan lär sig också på olika sätt - de har olika lärstilar. På senare år har intresset för hur lärstilar påverkar lärandet ökat kraftigt. Det är viktigt att vara medveten omhur man lär sig för att kunna hålla jämna steg med utvecklingen i dagens kunskapsintensiva samhälle. För dig som är kursledare eller handledare är det viktigt att känna till deltagarnas lärstilar för att kunna tillgodose behovet av olika läraktiviteter på en kurs och sätta samman väl fungerande grupper. Dessutom behöver kursledaren vara medveten om att valet av lärstil omedvetet påverkar kursutformningen. I den här boken beskrivs lärande som en kontinuerlig process. Den sammanfattas i en lärcykel med fyra olika stadier: uppleva, observera, dra slutsatser och planera. Dessa stadier spelar alla en viktig roll i den totala processen men olika människor prioriterar olika stadier. Stadierna är kopplade till fyra lärstilar: aktiv, reflekterande, teoretisk och pragmatisk. På ett lättfattligt sätt och med många exempel beskrivs hur man konkret kan utnyttja dessa kunskaper om lärstilar före, under och efter en kurs. Författarna ger konkreta tips på läraktiviteter, principer för gruppsammansättning och kursupplägg. Tillsammans med frågeformuläret för lärstilar är boken ett mycket kraftfullt verktyg för alla som vill lära effektivare. Boken kan användas både på längre och kortare utbildningar - inom företagsutbildning, gymnasieskola, komvux, KY-utbildning och universitet.
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.