Fågelflickor och frusna pojkar : om att se eleven; Christina Monthan Axelsson; 2009
1 säljare

Fågelflickor och frusna pojkar : om att se eleven Upplaga 1

av Christina Monthan Axelsson
Vem är jag? är en fråga som ofta sysselsätter unga människor. När läraren Christina Monthan Axelsson möter nya elever ställer hon sig just den frågan: vilka är de här ungdomarna? Hur ser deras inre världar ut? Det är viktigt att se alla, försöka förstå deras tankar, känslor och föreställningar. Och se till att eleven har ett språk att uttrycka sig med och modet att använda det.

»Det gäller inte att fylla kärl utan att tända eldar i klassrummet« har varit ett av hennes motton under sitt långa yrkesverksamma liv som svensklärare.
I boken skriver hon om sina möten med elever genom åren. Hon berättar bl a om fågelflickorna. De har aldrig hittat rätt i skolans ofta hårda miljö. De har lärt sig att överleva genom att fly, flyga och har aldrig slagit sig ner någonstans, inte hittat något boträd. Vi får också läsa om pojkar som envisas med att aldrig ta av sig vantar och mössa. Inte undra på det, de fryser ju. Men det är en kyla som inte har så mycket med temperatur att göra.

Christina Monthan Axelsson har tagit sig an dessa elever och insett vikten av att se varje individ. Nu skildrar hon sin lärarvardag och boken bygger delvis på hennes dagboksanteckningar samt texter skrivna av elever.

Christina Monthan Axelsson har arbetat som gymnasielärare i svenska och som speciallärare för barn med läs- och skrivsvårigheter.Hon har även utbildat blivande pedagoger på lärarhögskolan.
Vem är jag? är en fråga som ofta sysselsätter unga människor. När läraren Christina Monthan Axelsson möter nya elever ställer hon sig just den frågan: vilka är de här ungdomarna? Hur ser deras inre världar ut? Det är viktigt att se alla, försöka förstå deras tankar, känslor och föreställningar. Och se till att eleven har ett språk att uttrycka sig med och modet att använda det.

»Det gäller inte att fylla kärl utan att tända eldar i klassrummet« har varit ett av hennes motton under sitt långa yrkesverksamma liv som svensklärare.
I boken skriver hon om sina möten med elever genom åren. Hon berättar bl a om fågelflickorna. De har aldrig hittat rätt i skolans ofta hårda miljö. De har lärt sig att överleva genom att fly, flyga och har aldrig slagit sig ner någonstans, inte hittat något boträd. Vi får också läsa om pojkar som envisas med att aldrig ta av sig vantar och mössa. Inte undra på det, de fryser ju. Men det är en kyla som inte har så mycket med temperatur att göra.

Christina Monthan Axelsson har tagit sig an dessa elever och insett vikten av att se varje individ. Nu skildrar hon sin lärarvardag och boken bygger delvis på hennes dagboksanteckningar samt texter skrivna av elever.

Christina Monthan Axelsson har arbetat som gymnasielärare i svenska och som speciallärare för barn med läs- och skrivsvårigheter.Hon har även utbildat blivande pedagoger på lärarhögskolan.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2009
ISBN: 9789173372190
Förlag: Brombergs
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 160 st
Vem är jag? är en fråga som ofta sysselsätter unga människor. När läraren Christina Monthan Axelsson möter nya elever ställer hon sig just den frågan: vilka är de här ungdomarna? Hur ser deras inre världar ut? Det är viktigt att se alla, försöka förstå deras tankar, känslor och föreställningar. Och se till att eleven har ett språk att uttrycka sig med och modet att använda det.

»Det gäller inte att fylla kärl utan att tända eldar i klassrummet« har varit ett av hennes motton under sitt långa yrkesverksamma liv som svensklärare.
I boken skriver hon om sina möten med elever genom åren. Hon berättar bl a om fågelflickorna. De har aldrig hittat rätt i skolans ofta hårda miljö. De har lärt sig att överleva genom att fly, flyga och har aldrig slagit sig ner någonstans, inte hittat något boträd. Vi får också läsa om pojkar som envisas med att aldrig ta av sig vantar och mössa. Inte undra på det, de fryser ju. Men det är en kyla som inte har så mycket med temperatur att göra.

Christina Monthan Axelsson har tagit sig an dessa elever och insett vikten av att se varje individ. Nu skildrar hon sin lärarvardag och boken bygger delvis på hennes dagboksanteckningar samt texter skrivna av elever.

Christina Monthan Axelsson har arbetat som gymnasielärare i svenska och som speciallärare för barn med läs- och skrivsvårigheter.Hon har även utbildat blivande pedagoger på lärarhögskolan.
Vem är jag? är en fråga som ofta sysselsätter unga människor. När läraren Christina Monthan Axelsson möter nya elever ställer hon sig just den frågan: vilka är de här ungdomarna? Hur ser deras inre världar ut? Det är viktigt att se alla, försöka förstå deras tankar, känslor och föreställningar. Och se till att eleven har ett språk att uttrycka sig med och modet att använda det.

»Det gäller inte att fylla kärl utan att tända eldar i klassrummet« har varit ett av hennes motton under sitt långa yrkesverksamma liv som svensklärare.
I boken skriver hon om sina möten med elever genom åren. Hon berättar bl a om fågelflickorna. De har aldrig hittat rätt i skolans ofta hårda miljö. De har lärt sig att överleva genom att fly, flyga och har aldrig slagit sig ner någonstans, inte hittat något boträd. Vi får också läsa om pojkar som envisas med att aldrig ta av sig vantar och mössa. Inte undra på det, de fryser ju. Men det är en kyla som inte har så mycket med temperatur att göra.

Christina Monthan Axelsson har tagit sig an dessa elever och insett vikten av att se varje individ. Nu skildrar hon sin lärarvardag och boken bygger delvis på hennes dagboksanteckningar samt texter skrivna av elever.

Christina Monthan Axelsson har arbetat som gymnasielärare i svenska och som speciallärare för barn med läs- och skrivsvårigheter.Hon har även utbildat blivande pedagoger på lärarhögskolan.
Begagnad bok
125 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
125 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar