Blackbook Västmanland : bilden av graffiti; Tobias Barenthin Lindblad, Malcolm Jacobson; 2011
endast ny

Blackbook Västmanland : bilden av graffiti Upplaga 1

av Tobias Barenthin Lindblad, Malcolm Jacobson
I Västerås fanns på 1980-talet goda möjligheter att måla i offentlig miljö, vilket ledde till att staden tidigt blev en av Sveriges mest betydelsefulla graffitistäder. I stadens hamnområden kunde ungdomarnas konstnärliga uttryck och kreativitet utvecklas. På 1990-talet blev Västerås som graffitiscen ett begrepp i Sverige. Målarna var många till antalet och deras inflytande var stort både inom och utanför Västmanland. Idag har Västerås en strikt policy med "nolltolerans" gentemot graffiti på offentlig plats. De gamla platserna i hamområdet är inte längre tillgängliga. En lagändring från 2004 har inneburit en straffskärpning för skadegötrelse vilket har påverkat många målare. Utvecklingen har lett fram till en debatt om värdet av stadens graffitimålningar. Det har också kommit att handla om attityder till graffiti i stort. Vissa betraktar all graffiti som skadegörelse. Andra vill skilja "klotter" från graffiti, genom att se den som en konstform. En del ger graffitin en tydlig konstnärlig status genom att placera in graffitin i begreppet streetart.
I Västerås fanns på 1980-talet goda möjligheter att måla i offentlig miljö, vilket ledde till att staden tidigt blev en av Sveriges mest betydelsefulla graffitistäder. I stadens hamnområden kunde ungdomarnas konstnärliga uttryck och kreativitet utvecklas. På 1990-talet blev Västerås som graffitiscen ett begrepp i Sverige. Målarna var många till antalet och deras inflytande var stort både inom och utanför Västmanland. Idag har Västerås en strikt policy med "nolltolerans" gentemot graffiti på offentlig plats. De gamla platserna i hamområdet är inte längre tillgängliga. En lagändring från 2004 har inneburit en straffskärpning för skadegötrelse vilket har påverkat många målare. Utvecklingen har lett fram till en debatt om värdet av stadens graffitimålningar. Det har också kommit att handla om attityder till graffiti i stort. Vissa betraktar all graffiti som skadegörelse. Andra vill skilja "klotter" från graffiti, genom att se den som en konstform. En del ger graffitin en tydlig konstnärlig status genom att placera in graffitin i begreppet streetart.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2011
ISBN: 9789185397440
Förlag: Västmanlands läns museum
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 160 st
I Västerås fanns på 1980-talet goda möjligheter att måla i offentlig miljö, vilket ledde till att staden tidigt blev en av Sveriges mest betydelsefulla graffitistäder. I stadens hamnområden kunde ungdomarnas konstnärliga uttryck och kreativitet utvecklas. På 1990-talet blev Västerås som graffitiscen ett begrepp i Sverige. Målarna var många till antalet och deras inflytande var stort både inom och utanför Västmanland. Idag har Västerås en strikt policy med "nolltolerans" gentemot graffiti på offentlig plats. De gamla platserna i hamområdet är inte längre tillgängliga. En lagändring från 2004 har inneburit en straffskärpning för skadegötrelse vilket har påverkat många målare. Utvecklingen har lett fram till en debatt om värdet av stadens graffitimålningar. Det har också kommit att handla om attityder till graffiti i stort. Vissa betraktar all graffiti som skadegörelse. Andra vill skilja "klotter" från graffiti, genom att se den som en konstform. En del ger graffitin en tydlig konstnärlig status genom att placera in graffitin i begreppet streetart.
I Västerås fanns på 1980-talet goda möjligheter att måla i offentlig miljö, vilket ledde till att staden tidigt blev en av Sveriges mest betydelsefulla graffitistäder. I stadens hamnområden kunde ungdomarnas konstnärliga uttryck och kreativitet utvecklas. På 1990-talet blev Västerås som graffitiscen ett begrepp i Sverige. Målarna var många till antalet och deras inflytande var stort både inom och utanför Västmanland. Idag har Västerås en strikt policy med "nolltolerans" gentemot graffiti på offentlig plats. De gamla platserna i hamområdet är inte längre tillgängliga. En lagändring från 2004 har inneburit en straffskärpning för skadegötrelse vilket har påverkat många målare. Utvecklingen har lett fram till en debatt om värdet av stadens graffitimålningar. Det har också kommit att handla om attityder till graffiti i stort. Vissa betraktar all graffiti som skadegörelse. Andra vill skilja "klotter" från graffiti, genom att se den som en konstform. En del ger graffitin en tydlig konstnärlig status genom att placera in graffitin i begreppet streetart.
Ny bok
225 kr236 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
225 kr236 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)